رفتن به محتوای اصلی
آشنایی با استارت آپ

آشنایی با استارت آپ

آشنایی با استارت آپ

استارت آپ یا معادل فارسی آن کسب وکار نوپا است که به منظور راه اندازی شرکت ها و کمپانی های نوپا برگزار می شود و بنا به تعریف متخصصان استارت آپ یک کمپانی نوپا است که راه‌حلی نوین را برای یک مساله ارائه می‌کند در حالی که تضمینی برای موفقیت کمپانی از طریق راه حل ارائه شده وجود ندارد.

.استارت آپ‌ ها را می‌توان به پنج دسته‌ی زیر تقسیم کرد در نظر داشته باشید که این فهرست کامل نیست اما چار چوبی تحلیلی در اختیار شما می‌گذارد تا با کمک آن کسب‌ و کار و استارتاپ خود را ارزیابی کنید و برای راه اندازی و گسترش آن تصمیمات درستی بگیرید.این نوع کسب‌ و کار به شما امکان می‌دهد با توجه به شرایط خود کار کنید (تنظیم ساعت و محل کار با خود شماست) با این حال درآمد آن به اندازه‌ای است که برایتان رضایت‌ بخش باشد.چنین کسب‌ و‌کاری ممکن است بر پایه‌ی دانش و تجربیات قبلی مؤسس و پایه‌گذار خود قرار گیرد و معمولا آغازگر آن فردی بازنشسته از شغلی رده‌ بالاست که از ارتباطات کاری بسیار خوبی بهره‌مند است.

.این تجارت به مکانی از خشت و سیمان نیاز ندارد و پایه‌گذار آن حتی به طور مجازی (مثلا با استفاده از اینترنت و فناوری‌های ارتباط و همکاری مدرن) هم می‌تواند فعالیت کند از نمونه‌های چنین کسب‌و‌کارهایی می‌توان به دفترهای مشاوره‌ ، مثل دفتر مشاوره‌ی اقتصادی اشاره کرد.کسب‌ و‌ کار متناسب با سبک زندگی، ممکن است بر اساس یک سرگرمی یا اشتیاق شکل بگیرد چنین کارآفرینی ، کار خود را دوست دارد و رئیس خودش است.عکاسی حرفه‌ای ، آموزش موج‌ سواری، طراحی وب و سفرنامه‌نویسی نمونه‌ هایی از کسب‌ و کارهایی هستند که بر اساس اشتیاق و کارهای مورد علاقه‌ی ما شکل می‌گیرند این کسب‌ و‌ کارها ، غالبا یا کارمند ندارند یا تعداد کمی کارمند دارند که به امور فرد مؤسس رسیدگی می‌کنند.چنین کسب‌ و کارهایی به ندرت به شرکت‌ های بزرگ و رو به‌ رشد با تعداد زیادی کارمند تبدیل می‌شوند ولی معمولا کارآفرینان ، از چنین کسب‌ و کارهایی احساس رضایت می‌کنند چرا که می‌توانند در کنار کار و فعالیت، سبک زندگی خود را نیز حفظ کنند.

.

کسب‌ و کارهای کوچک و سنتی

در دنیای امروز تعداد بسیار زیادی از کارآفرینان در گروهی قرار دارند که بهترین نام برای آن ، گروه کسب‌ و‌ کارهای کوچک و سنتی است این دسته‌ بندی شامل کسب‌ و‌ کارهایی معمولا پایدار هستند اما میزان رشد و افزایش سود آنها، نسبت به بسیاری از کسب‌ و کارها کمتر است.

فروشگاه‌ های مواد غذایی ، آرایشگاه‌ها ، دفاتر مشاوره ، شرکت‌های آی تی ، شرکت‌ های بیمه ، دفترهای عرضه‌ی خدمات اینترنت ، نجاری ، لوله‌ کشی ، برق‌کاری و مواردی از این دست ، نمونه‌هایی از کسب‌ و‌ کارهای کوچک سنتی هستند.

.

فرانشیز یکی دیگر از نمونه‌ های رایج این نوع کسب‌ و کار است که به یک شرکت اختیار می‌دهد تا تولیدات و یا فراورده‌ های شرکت دیگر را بفروشد و در برابر آن مبلغی دریافت کند فرانشیز برای کارآفرینانی مناسب است که به دنبال ساختار ، راهنمایی و حمایت‌های بازاریابی هستند.

این نوع کسب‌ و کار نیاز به سرمایه‌ گذاری ابتدایی و مشتریان وفادار بسیار دارد که همیشه برای خریدهای خود به این شرکت باز گردند البته فرانشیز ، جایگزینی عالی برای کار آفرینانی است که تجربه‌ی کمی در راه‌اندازی استارتاپ‌ها دارند اما می‌ توانند سرمایه‌ی مورد نیاز برای چنین کسب‌وکاری را تأمین کنند.

.هدف بیشتر کسب‌ و کارهای کوچک ، رشد و تبدیل شدن به تجارتی بزرگ نیست بلکه معمولا صاحبان چنین مشاغلی ، می‌خواهند کسب‌ و کار خود را داشته باشند و مخارج خانواده‌ی خود را تأمین کنند.بنابراین ، این کسب‌ و کارها ، سود قابل توجه و زیادی ندارند به خصوص اگر صاحبان کسب‌ و کار ، برای خود بر اساس نرخ حقوق بازار، حقوق و مزایا در نظر بگیرند تنها سرمایه‌ی آنان ، پس‌اندازها ، وام‌ های بانکی یا مبالغی است که از دوستان و آشنایان قرض می‌گیرند.صاحبان کسب‌ و کارهای کوچک ، میلیاردر نمی‌شوند و در رسانه‌ ها به شهرت نمی‌رسند ، اما در مجموع، این کسب‌ و کارها را بیشتر می‌ توان کارآفرینی نامید چرا که مشاغل محلی بیشتری در جوامع مختلف ایجاد می‌کند.

تاریخچه استارت آپ

اگر بخواهیم به تاریخچه استارت آپ بپردازیم، مطمئناً می‌توان شروع آن را با شروع تمدن در بین انسانها و خرید و فروش محصولات مختلف گره زد. اما آغاز استفاده از مفهوم استارت آپ به سال حدود 1911 میلادی برمی‌گردد که آغاز آنها با شرکت‌های Silicon Valley شروع شد. یکی از مهمترین محصولات این شرکت، استارت آپ IBM بود که اسم آن از International Business Machines برگرفته شده است. این استارت آپ در سالیان بعد موفق شد که خود را به عنوان یکی از غول‌های تولید کننده نرم افزار در دنیا معرفی کند.

یکی دیگر از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین استارت آپ های دنیا، شرکت اپل است که توسط استیو جابز راه‌اندازی شد و همه شما با نحوه به وجود آمدن و سختی کشیدن‌های این فرد در به نتیجه رسیدن این استارت آپ آشنا هستید. اما یکی دیگر از استارت آپ های معروف جهان که همه ما با آن درگیر هستیم، استارت آپ گوگل است که ایده آن در سال 1997 مطرح شد و در سال 1998 آغاز به کار و محصول خود را تولید کرد. امروزه می‌توان موتور جستجوی گوگل را به عنوان پیچیده‌ترین و قویترین موتور جستجو در جهان معرفی کرد.

.

کسب‌‌ و کارهایی با سرمایه‌ گذاری شخصی

کسب‌ و کاری که آشکارا با هدف رشد و تبدیل شدن به شرکتی بزرگ بدون استفاده از سرمایه‌ی خارجی کار خود را آغاز می‌کند در این دسته‌ قرار می‌گیرد.

.

در چنین کسب‌ و‌ کارهایی ، هزینه‌ های استارتاپ و سرمایه‌های مورد نیاز آن از منابع، اعتبارات و دارایی‌ های شخصی تأمین می‌شود کارآفرینان نباید از طریق فروش سهام، منابع مالی مورد نیاز خود را تأمین کنند زیرا تنها در این صورت می‌توانند کنترل کامل کسب‌ و کار خود را در دست داشته باشند.

این نوع تجارت را افرادی آغاز می‌کنند که به طور مستقل دارای ثروت و دارایی قابل توجه هستند یا تجربه‌ای موفق در راه‌اندازی استارتاپ‌ های دیگر داشته‌اند و قصد دارند ایده‌های بعدی خود را دنبال کنند.

توجه داشته باشید کسب‌ و‌ کاری که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد ممکن است در آینده، وقتی کسب‌ و‌ کار به‌ اندازه‌ی کافی توسعه یافت و به ارزش بالایی در بازار دست پیدا کرد به دنبال سرمایه‌ی خارجی باشد.

اما این نوع کسب‌ و کارها برای راه‌اندازی و آغاز به کار، به سرمایه‌ خارجی وابسته نیستند و کار آفرین با سرمایه‌ی شخصی خود می‌تواند کار را آغاز کند، و این نکته‌، وجه تمایز اصلی این نوع تجارت است.ن

Web Master

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا