رفتن به محتوای اصلی
آشنایی با مدل های کسب و کار اینترنتی

آشنایی با مدل های کسب و کار اینترنتی

مدل های کسب و کار به وسیله اینترنت

راه‌اندازی یک کسب‌وکار  بر پایهٔ دانشی که به‌صورت علمی آن را در دانشگاه آموخته‌ایم و یا آن را بعد از صرف زمان طولانی به‌صورت تجربه فراگرفته‌ایم، علاوه بر هزینه‌های بالایی که به‌منظور تهیهٔ مکان و ابزارهای موردنیاز باید متحمل شویم دارای ریسک بسیار بالایی ازنظر بازگشت سرمایه و رسیدن به مرحلهٔ سوددهی هم هست.

ضمن آن‌که اخذ مجوزهای لازم گاهی چنان پروژهٔ پیچیده و دست و پاگیری می‌شود که بعضاً از خیر گرفتن آن یا شروع کردن کار جدید می‌گذریم؛ اما امروزه به‌واسطهٔ پذیرفته شدن اینترنت به‌عنوان یک ابزار مهم در زندگی روزمره، بستر مناسبی به جهت راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی به وجود آمده است که اگر در مورد آن‌ها بدانیم، می‌توانیم با توجه به دانش و تواناهایی خود، از ظرفیت‌های دنیای مجازی به‌عنوان یکی از منابع اصلی کسب درآمد استفاده کنیم.

 

کسب و کار موفق اینترنتی در ایران

ایدهٔ طراحی و راه‌اندازی یکی از بزرگ‌ترین کسب و کار در بستر اینترنت در ایران، وقتی خلق شد که برادران محمدی بعد از پرس‌وجو و تحقیق فراوان در مورد دوربین دیجیتالی موردنظرشان آن را خریدند، اما خیلی زود و بعد از گرفتن چند عکس و مقایسهٔ آن‌ها با آنچه در دفترچهٔ راهنما به‌عنوان نمونه قرار داده‌شده بود، متوجه شدند که اشتباهی رخ‌داده و این دوربین همان چیزی نیست که مدنظر آن‌ها بوده است.نشان دادن دوربین به یک متخصص ثابت کرد که عدسی آن تعمیری و دست‌دوم است، این موضوع موجب رنجش ۲ برادر شد، اما به خودشان قول دادند سایتی طراحی کنند که محصولات دیجیتالی مثل دوربین و موبایل در آن با اطلاعات کامل و صحیح معرفی و فروخته شود.

آن‌ها در سال ۱۳۸۵ سایت دیجی کالا را راه‌اندازی کردند که اکنون بعد از نزدیک به ۱۰ سال، یکی از معتبرترین کسب و کار اینترنتی در ایران است و شما نه‌تنها محصولات دیجیتالی که حتی لوازم منزل و کتاب را می‌توانید در آنجا جستجو کرده و بعد از تحقیق کامل عین آن چیزی را که انتخاب کرده‌اید خریده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

دیجی کالا اکنون بعد از نزدیک به ۱۰ سال درآمدی نزدیک به یک میلیارد و دویست میلیون تومان در روز دارد. وب‌سایتی که روزی فقط ۷ نفر کارمند داشت اکنون در حدود ۲۰۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم حقوق خود را از آن دریافت می‌کنند. راه‌اندازی چنین سایتی بدون شک از بهترین و پردرآمدترین روش‌های کسب درآمد از طریق اینترنت است.

ebay و Amazon نمونه‌های بین‌المللی سایت‌هایی هستند که مبنای کار و درآمدشان معرفی و فروش محصولات مختلف در سراسر دنیا است.

در این مقاله انواع مدلهای کسب و کار اینترنتی را معرفی می کنم تا بتوانید ضمن آشنایی با این مدلها، مدل کسب و کار اینترنتی خود را با شناخت  اطمینان و دقت بیشتری انتخاب نمایید.

 

مدلهای کسب و کار اینترنتی

فروش مستقیم

در این مدل ، کسب و کار های اینترنتی مستقیماً به کاربران خود کالا یا خدمات می فروشند در این مدل شما عامل اصلی فروش هستید و تامین کالا یا خدمت توسط شما انجام می گردد.

فروش کالا : دیجی کالا ، بامیلو

فروش خدمات : علی بابا

/

واسطه گری

در مدل واسطه گری ، کسب و کار شما بین فروشنده یا عرضه کننده کالا و خدمات و مشتریان، واسطه شده و بدون آنکه خود ، صاحب کالا یا خدمتی باشد امکان خرید و فروش را در سامانه خود ایجاد می نماید.

واسطه فروش محصولات :  نت برگ

واسطه فروش خدمات : ای نتورک ، کافه بازار

.

تولید محتوا

در این مدل ، محتوای تولید شده فارغ از فرمت خود یعنی متن، عکس، فیلم و صوت به طور مستقیم یا غیر مستقیم برای کسب و کار اینترنتی درآمد زایی می کند.

منظور از مستقیم ، فروش محتوا ، عضویت ویژه دسترسی به محتوا یا محتوای سفارشی (رپورتاژ) می باشد و در حالت غیر مستقیم ، با جذب بازدید کننده با استفاده از محتوا امکان استفاده از پتانسیل کسب درآمد با تبلیغات مهیا خواهد شد.

نمونه سایتها با تولید محتوا توسط خود : برترینها ، خبرآنلاین ، دیجیاتو

نمونه سایتها با تولید محتوا توسط کاربران : آپارات

درآمدزایی مستقیم از محتوا: سایت چطور

درآمدزایی غیر مستقیم از محتوا: ورزش سه ، بیتوته و …

.

یکی از پرکاربرد ترین مدلهای کسب و کار های اینترنتی ارائه خدمات آنلاین می باشد. در واقع عمده استارتاپ ها هم حول همین مدل شکل گرفته اند.

در واقع در این مدل ، کل سرویس و خدمات کسب و کار اینترنتی به طور آنلاین انجام می گردد و مشتری نیز پرداخت و دریافت و استفاده از محصول را به صورت اینترنتی انجام می دهد.

در این مدل ارائه خدمات به صورت مدل فریمیوم ( بخشی از خدمت مورد نظر رایگان بوده و استفاده از تمام سرویس با پرداخت هزینه میسر است) یا پریمیوم (خدمت مورد نظر رایگان قابل استفاده نیست) عرضه می شود.

.

ارائه بستر مورد نیاز کاربر

کاربران اینترنت به طور مقطعی نیاز به بسترهایی دارند تا هدف خود را محقق کنند که در این مدل کسب و کار اینترنتی می توان این بسترها را فراهم کرد.به مثالهای زیر توجه کنید :

نیاز به بحث و تبادل نظر : انجمن گفت و گوی شاپ کیپر

نیاز به برقراری ارتباط : شبکه اجتماعی کلوب

نیاز به نوشتن مطالب در اینترنت : سرویس وبلاگدهی بلاگفا

نیاز به انتشار آگهی تبلیغاتی : سایت دیوار ,  آگهی کالا

نیاز به بستر آموزش مجازی: ای سمینار

.

آموزش مجازی

در این مدل می توان دوره های آموزشی و یا خدمات آموزشی را به صورت مجازی و آنلاین برگزار نمود.

وبیاد و فرانش : بستر انتشار ویدیو های آموزشی توسط افراد

آکادمی دیجیتال مارکتینگ گرشا : آموزش آنلاین دیجیتال مارکتینگ

م

مدل ترکیبی

از جمله مدلهای کسب و کار های اینترنتی پرکاربرد استفاده از چند مدل به صورت ترکیبی می باشد.

پونیشا : واسطه خدمات + ارائه امکانات ویژه

همکاری در فروش پایگان : فروش مستقیم کالا + ارائه بستر درآمدزایی کاربران

فیس نما : بستر ارتباط اجتماعی + ارائه امکانات ویژه

دیجی کالا: فروش کالا + بستر تبلیغاتی

 

به‌صورت خلاصه، در کسب‌وکارهای اینترنتی، شما می‌توانید با حداقل هزینه و در نظر گرفتن تمایلات و تخصص‌هایی که دارید گزینه‌های زیادی برای خود پیدا کنید؛ از طریق افراد مختلفی که در اطراف خوددارید و همچنین نظراتی که در وب سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی یا فروم های مختلف درج می‌شود، می‌توان نیازهای مخاطبین را به دست آورد و از آن‌ها ایده گرفت و ایده‌ها را بررسی کرد.

Web Master

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا