رفتن به محتوای اصلی
آشنایی با مراحل تبلیغ نویسی

اصول تبلیغ نویسی

آشنایی با مراحل تبلیغ نویسی

در مطلب قبلی شما را با تبلیغ نویسی آشنا نمودیم و در این مطلب شما کاربران عزیز سایت کسب و کار پیشرو را با مراحل تبلیغ نویسی اشنا می نماییم .

تبلیغ ‌نویسی چیست؟

تبلیغ نویسی یاcopywriting مهارتی است که به ما کمک می کند با نوشتن عبارات و جملات مهیج و تشویق کننده مشتری را به انتخاب و خرید محصول یا خدماتی خاص متقاعد کنیم. عبارات و جملات ترغیب‌کننده تنها متن‌های نوشتاری نیستند، بلکه هر حرف و کلامی که توسط گوینده بیان شود، می‌تواند یک نوع مهارت تبلیغی به حساب بیاید.
کپی رایتینگ را به کرات، در صفحات وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، بنرها، بیلبوردهای خیابانی، تراکت‌ها، بروشور‌ها و … مشاهده می‌کنیم. تبلیغ نویسی به معنای دروغ‌پردازی و یا بزرگ‌نمایی محصول نیست، بلکه هنر و مهارتی است که باعث می‌شود مشتری خود مشتاق خرید محصول شود.
همچنین عنصر صداقت در تبلیغ نویسی اهمیت زیادی دارد. حتی خلاقانه‌ترین تبلیغات اگر همراه با هاله‌ای از فریب باشد، ممکن است در ابتدا مشتری‌ها را جذب کند اما در طولانی‌مدت اعتبار شرکت و برند شما را زیر سوال می‌برد و مردم به سختی می‌توانند به شما اعتماد کنند. این همان چیزی است که می‌تواند باعث مرگ یک کسب‌وکار برای همیشه شود.

کاربرد تبلیغ ‌نویسی چیست؟

در دنیای کنونی که رقابت تنگاتنگ شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی و خدماتی در فروش محصولات و سرویس‌ها به اوج رسیده است، لازمه موفق عمل کردن در این بازار سراسر رقابت و کشمکش، تبلیغات مهیج و برانگیزاننده است تا خوانندگان و مشتریان وادار به انتخاب و خرید محصولات شوند.
شرکت ها برای فروش و کسب سود بیشتر ناگزیر به استفاده از تبلیغ نویسی هستند. همچنین پیشرفت ارتباطات دیجیتال و سرعت گسترش و نفوذ هرچه بیشتر تکنولوژی در زندگی مردم، کسب‌وکارها را وادار به استفاده هرچه بیشتر از مهارت تبلیغ نویسی کرده است.
فضای مجازی و دنیای اینترنت مملو از تبلیغات رنگارنگ است که اگر شرکت‌ها نتوانند در این فضای رقابتی خود را به مردم معرفی کنند، دیر یا زود از صحنه فعالیت اقتصادی خارج خواهند شد. از این رو تبلیغاتی که از طریق فضای مجازی انجام می‌شود می‌تواند بهتر دیده شود و از آنجایی که مهارت سرگرم‌کننده بودن شبکه‌های اجتماعی زیاد است، باید از کپی رایتینگ به شکل سرگرم‌کننده استفاده کرد تا احتمال به اشتراک گذاشتن متن‌های تبلیغاتی توسط کاربران افزایش پیدا کند.
علاوه بر تبلیغ برند یا محصول، کارکرد دیگر آن در انتقال پیام‌های اجتماعی و دعوت مردم به رفتاری خاص نیز می‌توان استفاده کرد. در واقع کارکرد تبلیغ نویسی فقط فروش محصول نیست، شما می‌توانید از این مهارت برای انتقال فکر و فرهنگ نیز استفاده کنید. یک نمونه خوب از این نوع تبلیغ نویسی، جمله‌هایی است که برای فرهنگ‌سازی عمومی روی بیلبوردها و یا به صورت دیوار نوشته‌ در سراسر شهر دیده می‌شود.

جلب اعتماد مشتری

یکی از اصلی ترین دلایل عدم خرید محصولات شما و دیگر شرکت های کسب و کار اینترنتی عدم اعتماد به کیفیت محصولات و خدمات شماست پس باید به خریدار حس اعتماد و اطمینان دهید .

حس اعتماد مشتری نسبت به محصول

این را همیشه به یاد داشته باشید خرید و فروش باید با حس رضایت و شادی و در نهایت لذت صورت گیرد ، زیرا زمانی که شخصی محصولی را خرید میکنید به شکل طبیعی باید خوشحال باشد که میتوانید تجربه ای متفات و جدید را انجام دهد.

چشم انداز محصول و خدماتتان یرا ببینید و در تیتر آگهی از چند کلمه کلیدی استفاده کنید سپس خود را ملزم کنید از کلمات کلیدی دیگری نیز در متن استفاده کنید فارغ از کمک به موتورهای جستجو این کار به کاربران شما این حس را می دهد که این تبلیغ مربوط به آن هاست .

ایجاد حس کمبود در تبلیغات

حس کمبود انواع گوناگونی دارد و یکی از آنها کمبود در تعداد می باشد مردم عاشق خریدن چیزهایی هستند که تعداد افراد کمی آنها را در اختیار دارند. داشتن یک چیز نادر ما را در ذهن دیگران خاص می کند بنابراین طبیعی است که کفش های دست دوز به دلیل کمیابی بسیار گران تر از کفش های صنعتی باشد.

مردم از حس از دست دادن و ضرر کردن ترس دارند پس بنابراین اگر شما متوجه شوید که به کشور آنتالیا تنها تا ماه دیگر میتوانید سفر نمایید و تا سال دیگر سفر به آنجا ممنوع است و الان فقط ۱۱ نفر ظرفیت خالی دارد احتمال بیشتری دارد که اقدام کنید تا اینکه حس کنید همیشه ورود و سفر به آن کشور وجود دارد و هر وقت اراده کنید می توانید بلیت آن را تهیه کنید بنابراین می توانید برای تبلیغ محصول یا خدمت خود به محدودیت ها اشاره کنید تا این حس کمبود باعث تحریک و اقدام مشتریان شود.

گاهی اوقات می توانید این حس کمبود را به صورت ساختگی ایجاد کنید شاید شما محصول یا خدمتی دارید که می شود از آن همیشه تولید کرد ولی با ایجاد شرایطی خرید آن را در ذهن مشتری با کمبود روبه رو می کنید این کار باعث می شود مشتری به جای امروز و فردا کردن زودتر اقدام به خرید کند.

مثلاً مشاوران کسب و کارها در هر زمان بیشتر از چند کسب و کار را نمی پذیرند بنابراین اگر شرکتی نیاز به مشاوره آنها دارد نمی تواند زمان را از دست بدهد و سریع قرارداد همکاری می بندد همچنین سایت هایی مثل دیجی کالا و بامیلو موجودی انبار خود را نشان می دهند و معمولا در حد بالا نمایش نمی دهند تا مشتری خریدش را به عقب نیندازد و از ترس تمام شدن سریع تر خرید کند.

یکی از مهم‌ترین اصول تبلیغ نویسی: آشنایی با AIDA

تبلیغات مثل چاقوی دو لبه ‌است که هم می‌تواند فروش محصولات را افزایش بدهد و هم می‌تواند باعث سقوط کسب‌وکار شود، می‌توان گفت همه چیز بستگی به شیوه‌ی تبلیغ نویسی دارد. AIDA یکی از کلاسیک‌ترین اصول تبلیغ نویسی است که در یک مدل چهار مرحله‌ای گنجانده شده است. بسیاری از متن‌های تبلیغاتی بر اساس این تکنیک نوشته شده‌اند.

اولین مرحله آگاهی‌بخشی ( AWARENESS ) است. بخش عمده‌ای از پیام تبلیغاتی ما قرار است به مخاطب آگاهی بدهد، این آگاهی می‌تواند از طریق تیتر نوشته هم منتقل شود تا توجه مخاطب را به خود جلب کند.
دومین مرحله علاقه‌مندی (INTEREST) است. در این مرحله، مخاطب باید جذب پیام تبلیغاتی شود، در واقع اگر جامعه هدف مخاطبان را به خوبی شناخته باشید، می‌توانید روی نکاتی تاکید کنید که برای مخاطب‌هایتان جذاب است. به این ترتیب علاقه‌مند کردن مخاطب به راحتی و با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد.
مرحله سوم اشتیاق به عمل (DESIRE) است. فردی که به این مرحله می‌رسد به احتمال بسیار زیاد میل به خرید و اقدام به عمل در او شکل گرفته است.
مرحله چهارم اقدام عملی (ACTION) است. در این مرحله است که مخاطب با انگیزه بسیاری اقدام به خرید محصول می‌کند.
هنر و علم تبلیغ نویسی تا حد زیادی در این مسیر به ما کمک می‌کند. استفاده از یک تبلیغ نویس ماهر و باتجربه، احتمال این را که مخاطب هر چهار مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارد و وارد مرحله خرید شود، افزایش می‌دهد. هرچه متون تبلیغاتی ما واضح‌تر، مرتبط‌تر، هنرمندانه‌تر و در کل باب میل مخاطب نوشته شده باشد، احتمال اقدام عملی از سوی او بسیار بالا می‌رود.

ویژگی‌های یک متن تبلیغاتی خوب و مناسب چیست؟

یک متن تبلیغاتی مناسب باید مطابق با خواسته‌های مخاطب نوشته شده باشد. تبلیغ نویس با تاکید بر نقاط ضعف و قدرت مخاطب، باعث می‌شود او نتواند متن تبلیغ را نادیده بگیرد، در واقع شناخت نیازها و خواسته‌های مخاطبان در نگارش یک متن تبلیغاتی جذاب و کارآمد، حرف اول را می‌زند.
یک متن تبلیغاتی خوب باید قانع‌کننده و رضایت‌بخش باشد، چنین متنی با ترجیحات مخاطب سازگار است و زمانی که پیام تبلیغاتی این پیام پنهان را به مخاطب ارسال می‌کند که من با خواسته و منابع تو هم‌جهت هستم، می‌تواند مخاطب را به طور جدی دعوت به خرید کند.
مناسب‌ترین لغات را برای نوشتن متن تبلیغاتی انتخاب و با توجه به شرایط و حواشی از واژگان مرتبط استفاده کنید تا بتوانید پیامتان را به شکلی خلاقانه بپرورانید و ذهن مخاطب را درگیر کنید.
یک متن تبلیغاتی خوب در خاطره‌ها باقی می‌ماند. یک آگهی تبلیغاتی مناسب باید جذاب و در عین حال خلاقانه و متفاوت باشد تا بتواند مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی بماند. انتخاب لحن طنزآمیز هم به ماندگاری پیام بسیار کمک می‌کند.
متن تبلیغاتی باید قابل اعتماد باشد. متن‌های تبلیغاتی که به شکل زنجیره‌وار تهیه می‌شوند و در یک موضع هستند، راحت‌تر می‌توانند اطمینان مخاطب را جلب کنند اما یک متن تبلیغاتی به تنهایی ممکن است نتواند اعتماد مخاطبان را به خودش جلب کند.

Web Master

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا