رفتن به محتوای اصلی
آشنایی با مزایای رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی چیست؟

مزایای رپورتاژ آگهی

در دنیای تجارت رقابتی این زمان سرعت در انجام کارها حرف اول و آخر را می‌زند از وقتی که تصمیم می‌گیرید برای تبلیغات هزینه نمایید ، تا زمانی که کارها برای انجام تبلیغات انجام شوند و نتایج این کار به دست آید زمان زیادی می‌گذرد. در این حال رپورتاژ آگهی در کمترین زمان  بیشترین فیدبک را داراست . رپورتاژ آگهی‌ها با جلب توجه و ارایه اطلاعات به کاربران سرعت در گرفتن فیدبک از بازار هدف و مصرف کنندگان را  افزایش میدهد . این امر با داشتن کنترل بر محتوای خبری ، زمان و فضای زیادتری برای صحبت کردن در مورد محصولات و یا خدمات و بسیاری امکانات دیگر حاصل می گردد . هزینه و سود در انجام هر کاری اول از همه به ذهن مدیر میرسد (Cost and Benefit) حاصل از انجام آن کار می باشد .  اگر قرار باشد کاری را انجام دهید که هزینه آن از سود ان کار بیشتر باشد، آن کار را انجام ندهید بهتر است . گاهی اوقات هم پیش می‌آید که انجام کاری مانند تبلیغات محیطی ، اگر موفق هم باشد، سود زیادی برای شرکت ندارد. چاره کار در روابط عمومی و همچنین استفاده از رپورتاژ آگهی است. برعکس تبلیغات محیطی که هزینه بالایی دارند رپورتاژ آگهی هزینه بسیار کمتری داراست . با وجود همین هزینه پایین ثابت شده است که این وسیله در افزایش فروش تا حد خیلی زیادی اثرگذار است. در مورد سودی که این دو وسیله نصیب شرکت هم می‌کنند باز تفاوت زیادی وجود دارد . با یک مثال ساده این را برای شما توضیح میدهم . در سال ۲۰۰۱ هزینه صورت گرفته روی تبلیغات سود خالص و میزان سرمایه شرکت‌های جنرال الکتریک (GE) و جنرال موتورز (GM) با هم مقایسه گردیدند . نتایج بدست آمده همه را حیرت زده کرد. با وجود آنکه GE چیزی حدود نصف GM در تبلیغات سرمایه‌گذاری کرده بود، در آن سال چیزی حدود سه برابر بیشتر از GM سود خالص بدست آورده بود . در آن سال میزان سرمایه GE حدود ۴۰۵ میلیارد دلار قیمت گذاری شده بود که این مبلغ برای GM به تنها ۴۲ میلیارد دلار رسید. تحقیقات بعدی این نتایج نشان دادند شرکت GE بیش از آنکه در تبلیغات سرمایه‌گذاری کرده باشد، در روابط عمومی سرمایه‌گذاری کرده بود. فواید دیگر رپورتاژ آگهی ایجاد اعتماد در بین کاربران و خوانندگان آن نمونه تبلیغ است. مصرف کنندگان اساسآ با تبلیغات میانه خوبیندارند و به آنها اعتماد ندارند . رپورتاژ آگهی‌ها به دلیل اینکه لحن محتوای معمول روی وب سایت یا روزنامه را دارند بسیار اثرگذارتر از آگهی‌های تبلیغاتی می‌باشند. امکان دارد که خوانندگان نگرشی اشتباه از یک محصول داشته باشند. بویسله رپورتاژ آگهی شما حتی  توانایی ان را دارید که نظر این خوانندگان را نسبت به محصول خود تغییر داده و آنها را تبدیل به مشتریان ثابت محصول خود نمایید. باید بیان کرد که نگه داشتن مشتری علاوه بر کارهای تبلیغاتی و روابط عمومی نیاز به مشتری مداری نیز دارد. هر چند فواید دیگر وسیله های تبلیغاتی بر هیچ کسی پوشیده نیست اما باید بدانیم که با توجه به برتری های فوق در این مقاله برای رپورتاژ آگهی می‌توان به این نتیجه رسید . که این نوع تبلیغ نه به تنهایی، بلکه همراه با دیگر روش های تبلیغاتی به صورت مکمل توانایی آن را دارد که یکی از بهترین روش ها و متد ها  برای جلب اعتماد مشتریان و مصرف کنندگان افزایش تعداد خوانندگان و تبدیل آنها به مشتری برای شرکت و در نهایت افزایش فروش و میزان سود خالص شرکت گردد .

چگونه یک رپورتاژ آگهی مؤثر بنویسیم

مشکلِ اضافه کردن رپورتاژ آگهی به ترکیبِ محصولِ نهایی، زمان‌بر بودن ساخت و نگارش آن است. من به چند دلیل اجازه‌ی نگارش متن رپورتاژ آگهی را به مشتریانم نمی‌دهم. محول کردن این کار به خود مشتریان احتمال خرید آنها را کاهش می‌دهد. حتی اگر صاحبان کسب‌وکار از تسلط کافی در نگارش برخوردار باشند، گرایش آنها به سمت استفاده‌ از اصطلاحات بیش از حد تخصصی و نوشتن از چیزهایی است که بیشتر برای خودشان مهم است تا خوانندگان.

من پی‌برده‌ام که نوشتن متن رپورتاژ آگهی توسط خودمان بسیار بهتر است. اگر هیئت تحریریه دارید، نوشتن متن رپورتاژ آگهی راهی برای مشارکت مستقیم آنها در تهیه‌ی نسخه‌ی نهایی است. اگر هیئت تحریریه ندارید، با فروشنده‌های خودتان، کارمندان دفتری و کارکنان تولیدتان صحبت کنید، ممکن است در میان آنها فردی لایق و علاقه‌مند به نگارش متن پیدا کنید. گزینه‌ی دیگر شما استخدام یک نویسنده‌ی آزادکار است.

رپرتاژ آگهی‌ها تبلیغات معمولی نیستند، رپرتاژ آگهی‌ها داستان‌اند. آنها نباید به سادگی مواردی را تکرار کنند که در تبلیغات به آن اشاره شده است. نگارش بسیاری از رپرتاژ آگهی‌هایی که در روزنامه‌ی ما به چاپ می‌رسد بر عهده‌ی من است؛ و اینها درس‌هایی هستند که من آموخته‌ام:

۱. سعی نکنید به تمام داستان مشتریان‌تان بپردازید

تمرکز خود را بر یک جنبه‌ی جالب‌توجه از کسب‌وکارشان بگذارید؛ مثلا: چطور شروع به کار کردند، جایزه‌ی مهمی که برنده شده‌اند، خدمات جدیدی که ارائه می‌دهند.

۲. چهره‌ای برای کسب‌وکارها ایجاد کنید

داستان‌هایی که درباره‌ی اشخاص باشد، گیراتر از داستان‌هایی‌ است که درباره‌ی تشکیلات و سازمان‌ها باشند. به داستان‌هایی درباره‌ی صاحبان آن مشاغل بپردازید، درباره‌ی خانوادشان، کارکنان‌شان و مشتریان‌شان. سعی کنید تصاویری از کسانی که درباره‌ی آنها می‌نویسید به متن اضافه کنید.

۳. درباره‌ی چیزهایی بنویسید که برای خواننده‌ها جالب باشد

مقالاتی درباره‌ی اینکه چطور کسب‌وکارها به مشتریان‌شان کمک کرده‌اند تا کارشان را به‌طور خاصی خوب انجام بدهند. این روش یکی از بهترین ساختارها برای ارائه‌ی تصدیق مشتریان است. به عنوان مثال من شاهد بودم که انتشار داستان «خانم صمدی، همشهری ما» که با اشتیاق وصف‌ناپذیری در مورد خدمات خوب کلینیک زیبایی شبنم صحبت کرده بود، همراه با عکس خندانی از او در کنار پزشک کلینیک، چه واکنش قدرتمندی را در خوانندگان ایجاد کرد.

۴. گیرا و جذاب بنویسید

از زبان ساده و محاوره‌ای استفاده کنید و از کاربرد جملات و پاراگراف‌های طولانی بپرهیزید. از تیترهای قدرتمند استفاده کنید و مطمئن شوید برای هر عکس توضیحاتی نوشته‌اید. تحقیقات نشان می‌دهند حتی افرادی که مقالات را نمی‌خوانند، سرتیترها و توضیحات عکس‌ها را مطالعه می‌کنند.

اصول اخلاقی رپورتاژ آگهی چگونه است؟

کسب اطمینان از اینکه خوانندگان می‌توانند میان مقالات تبلیغاتی و دیگر مقالات روزنامه‌‌ی شما تمایز قائل شوند بسیار اهمیت دارد. این تمایز نه‌تنها برای مراعات موارد قانونی، بلکه برای حفظ اعتبار رسانه‌ی شما حائز اهمیت است. کافی است عبارت «محتوای تبلیغاتی» را با فونتی کوچک در بالای مقاله به خوانندگان متذکر شوید. تجربه به من آموخته است که این کار تأثیر بدی بر سودمندی رپورتاژ آگهی ندارد.

Web Master

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا