رفتن به محتوای اصلی
رازهای موفقیت در گفتگو

رمز موفقیت در گفتگو

نحوه گفتگو  با اطرافیان نقش کلیدی در ایجاد برند شخصی تان دارد. این ارتباط روی زندگی شخصی و حرفه ای شما نیز تاثیر می گذارد. 

10 مهارت زیر هم در زندگی شخصی و هم در زندگی حرفه ای مان نقش به سزایی دارند. با بهبود و ارتقای مهارت های گفتگو می توانید به خوبی با دیگران ارتباط کلامی برقرار کنید، روی آنها تاثیر بگذارید و نزد اطرافیان احترام و مقبولیت بیشتری پیدا کنید.

“دن شوبل” (Dan Schawbel)، کارشناس برندینگ شخصی، پیش بینی کرد در سال 2011 میلادی مهارت های نرم اهمیت بیشتری نسبت به مهارت های سخت خواهند داشت.

دن معتقد است: وقتی افراد دارای مهارت های یکسان هستند و برای به دست آوردن موقعیت های مشابه رقابت می کنند، آنچه آنها را از دیگران متمایز می کند مهارت های گفتگو است. به گونه ای که خود را نشان می دهید، نوع ارتباط تان با دیگران در حین کار یا در هنگام مصاحبه، برند شخصی تان را می سازد یا زیر سوال می برد. هم اکنون خیلی از افراد به این نتیجه رسیده اند که مسائل جزئی، خصوصا در محیط رقابتی فعلی اهمیت زیادی دارند.

پس از آن، شوبل به تحقیقات جدیدی اشاره داشت که “کلی سرویس” (Kelly Services) روی 134000 نفر انجام داده است. براساس این تحقیق، خصوصیتی که بیشتر افراد برای به وجود آوردن برند شخصی خود از همه مهم تر می دانند مهارت های گفتگو است. این ویژگی باعث شد از خود بپرسم “بهترین مهارت های گفتگو که به افراد کمک می کند از رقبای خود پیشی بگیرند کدام یک هستند؟”

در ادامه ی مقاله، 10 مورد مهم برای تقویت مهارت های گفتگو را معرفی می کنیم:

رفتاری دوستانه از خود نشان دهید

افرادی که همیشه با لحن دوستانه ارتباط برقرار می کنند و لبخندی صمیمانه روی لب دارند از همه موفق ترند. دلیل برنده شدن آنها واضح است. هر کسی به طور ناخودآگاه جذب افرادی می شود که رفتار دوستانه تری دارند زیرا این افراد احساس خوبی در ما ایجاد می کنند و خوشحالی بیشتری به زندگی ما می بخشند.

قبل از حرف زدن فکر کنید

ضرب المثل معروفی در این باره وجود دارد: “اگر حرف نقره باشد سکوت طلاست”. خیلی ها بدون اینکه فکر کنند هرچه به ذهن شان می رسد، به زبان می آورند و با حرف های بی مورد و نسنجیده شان احترام دیگران را از بین می برند.

واضح و شفاف حرف بزنید

خیلی از ما آنقدر زمان و انرژی نداریم که به این فکر کنیم دقیقا منظور طرف مقابل مان چیست. افرادی که روشن حرف نمی زنند و منظورشان را دقیق بیان نمی کنند کمتر مورد احترام دیگران قرار می گیرند. وقتی می خواهید چیزی بگویید از خود بپرسید واضح ترین کلماتی که با آن می توانم منظورم را برسانم چیست؟

خیلی پرحرفی نکنید

خیلی ها تمایل ندارند با کسانی وقت بگذرانند که تمام وقت حرف می زنند و به بقیه اجازه صحبت کردن و اظهارنظر نمی دهند.

خودتان باشید

همه از کسانی که نقش بازی می کنند که حرف شان را به کرسی بنشانند بیزارند. بدون شک شما هم جذب افرادی می شوید که روشن، واضح و از صمیم قلب حرف می زنند.

بردبار و فروتن باشید

فروتنی به معنای آن است که در مورد اهمیت خود متواضع باشید. فروتنی از جذاب ترین خصوصیات فردی است که سبب جلب احترام دیگران می شود. کسانی که با احترام و فروتنی حرف می زنند همیشه جایگاه بالاتری نسبت به دیگران دارند.

اعتماد به نفس خود را نشان دهید

برای فروتنی نیاز نیست اعتماد به نفس خود را نادیده بگیرید. اعتماد به نفس یعنی اطمینانی که در پی درک توانایی های خود به دست می آورید. در عین حال فروتنی یعنی عقیده ی متواضعانه ای در مورد اهمیت خود داشته باشید. با اعتماد به نفس صحبت کردن در نتیجه ی انتخاب کلمات مناسب، تُن صدا، ارتباط چشمی و زبان بدن به دست می آید.

به زبان بدن خود توجه کنید

وقتی به طور مستقیم صحبت می کنید، زبان بدن نقش به سزایی در انتقال پیام موردنظرتان خواهد داشت. زبان بدن ابزار کارآمدی است که استفاده ی درست از آن سبب ایجاد احترام و علاقه می شود و مقصود واقعی تان را به طرف مقابل می رساند.

مختصر صحبت کنید

از قبل برای صحبت هایتان برنامه ریزی کنید و بلافاصله سراغ مطلب اصلی بروید. مخاطبان شما زمانی برای از دست دادن ندارند. مدام از خود بپرسید: چطور می توانم مختصر و مفید و با کمترین کلمات مقصودم را برسانم و در عین حال احترام شنونده را هم حفظ کنم.

هنر گوش دادن را یاد بگیرید

در بین مهارت های گفتگو، به دقت گوش دادن بسیار مهم تر از صحبت کردن است. باید به موضوع بحث علاقه مند باشید، سوالات مناسب و اصولی مطرح کنید، به مقصود اصلی پیام توجه کنید و هیچ گاه حرف طرف مقابل را قطع نکنید.

در پایان …
اغلب مردم به طور عمومی به سمت کسانی جذب می شوند که شباهت بیشتری به خودشان دارند؛ به همین خاطر است معمولا دوستان علاقه مندی های مشابهی دارند. پس می توانید از این قاعده به نفع خود بهره برده و رفتار و صدای دوستان تان را تقلید کنید. برای مثال، اگر آنها به آرامی سخن می گویند، شما هم آرام صحبت کنید یا اگر با هیجان حرف می زنند، شما هم پرانرژی باشید. هرچقدر بیشتر همانند آنها حرف بزنید، بیشتر شما را دوست خواهند داشت.

توصیه می کنم حتما سعی کنید مهارت گفتگو را در خود تقویت کنید، چرا که تلاش شما سبب می شود روابط بهتری داشته باشید، ارزش و اعتبار خود را بالا ببرید و اعتماد به نفس تان را بهبود ببخشید. برای ارتقای مهارت های گفتاری همیشه باید آگاه باشید، با تمام قوا تلاش کنید و به پیشرفت علاقه مند باشید.

bnasehi

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا