رفتن به محتوای اصلی
نکاتی در خصوص بازاریابی دهان به دهان

مزایای تبلیغات دهان به دهان

نکاتی در خصوص بازاریابی دهان به دهان

همه‌ی ما با شنیدن نام بازاریابی دهان به دهان (که در انگلیسی با نامWord Of Mouth Marketing یا WOM نامیده می‌شود) یادِ داستان یک کلاغ چهل کلاغ می‌افتیم؛ البته این یک کلاغ چهل کلاغ‌ها از آن نوع حرف آوردن و بردن‌های خانه‌خراب‌کن نیستند، این چرخش حرف‌های دهان به دهان تأثیر اعجاب و آور و مثبتی را در هر کسب‌وکاری به همراه خواهند داشت.

بگذارید با این یک جمله شروع کنیم: ۹۲% از مصرف‌کننده‌ها، پیشنهادهای دوستان یا خانواده‌شان را بیشتر از هر نوع دیگری از تبلیغات باور می‌کنند. این آمار ساده، یکی از قدرتمندترین حقایق در بازاریابی را در خود پنهان کرده است: بزرگ‌ترین سرمایه بازاریابی شما، پایگاه مشتریان فعلی شماست.

قدرت جادویی بازاریابی دهان به دهان، بیش‌ از پیش خودش را به رخ کشیده است، از یک رستوران ساده‌ی محلی در شمال کشور خودمان تا ظهور و بروز شبکه‌های اجتماعی قدرتمندی مثل فیس‌بوک تا به‌یادماندنی‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ مثل کوکاکولا و حتی تا مارکتینگ برند جادویی هری پاتر و همین اپلیکیشن کار راه بینداز اسنپ و یا فروشگاه بزرگی مثل دیجی‌کالا، همه به‌نوعی تحت تأثیر جادوی قدرتمند بازاریابی دهان به دهان بوده‌اند.

بازاریابی دهان به دهان انتقال اطلاعات از شخصی به شخص دیگر توسط ارتباط کلامی است. مشتریان از این که برند مورد علاقه‌ شان را با مردم دنیا به اشتراک بگذارند بسیار هیجان زده می‌شوند.

بسیاری از مشتریان به اشتراک گذاشتن داستان‌ های محصولات و خدمات محبوب‌ شان را مهم می‌دانند نقل های دهان به دهان یکی از راه‌ های باستانی است که افراد از طریق آن در مورد اینکه چه چیزی را باید بخرند اطلاعات کسب می‌کردند و بازاریابان مدرن یاد گرفته‌اند چگونه نقل های دهان به دهان معتبر را برای شرکت‌شان و محصولاتی که عرضه می‌کنند به وجود بیاورند.

بازاریابی دهان به دهان شامل تمامی مکالمات و ارتباطات غیر رسمی که به صورت مستقیم و بدون واسطه بین مشتریان انجام شده است که در آن ها در مورد مسائلی مانند داشتن استفاده و ویژگی های یک محصول یا خدمت به خصوص صحبت می شود.

بازاریابی دهان به دهان می تواند هر گونه ارتباط کلامی و شخصی باشد که به صورت مثبت یا منفی در مورد یک برند، محصول، خدمت ویا یک سازمان صورت بگیرد در این ارتباط گیرنده پیام معتقد است که فرستنده آن از انجام این کار هیچ گونه هدف تجاری و تبلیغاتی را دنبال نمیکند.

بازاریابی دهان به دهان را به عنوان نوعی ارتباط بین دو یا چند فرد که به عنوان مثال گروه های مرجع، مشتریان و حتی فروشندگان را تشکیل می دهند، توصیف کرده است.

چرا بازاریابی دهان به دهان موفق است؟

ضرورتاً همه‌ی عملکرد این استراتژی به یک کلمه بازمی‌گردد: اعتماد!!!

هر مشتریِ رضایت‌مندی می‌تواند هزارها مشتری دیگر را برای شما دست‌وپا کتد. این نوع تبلیغات، یکی از متقاعدکننده‌ترین نوع تبلیغات است زیرا همانطور که اشاره کردیم، فرد توصیه کننده از اعتبار خود جهت تبلیغات استفاده می‌کند (بدون آنکه ذره‌ای منفعت از سازمان یا شرکت شما طلب کند). مردم به نظرات دوستان خود یا مشتریان قبلی یک محصول، بیشتر اعتماد می‌کنند.

تصور کنید یکی از همکارانتان، شما را تشویق کند تا به یک رستوران خوب در نزدیک خانه‌تان بروید و کلی از خوب بودن سرویس آن رستوان تعریف کند. مدتی بعد یکی دیگر از دوستان‌تان از شما بخواهد که آخر هفته، سری به یک رستوران خوب اطراف محل سکونتتان بزنید و گپ و گفتی داشته باشید. اینجاست که شما در یک آن اشتیاق لازم برای رفتن به یک رستوران خوب را دارید. این‌گونه انگیزش‌ها -یا چیزی که در بازاریابی دهان به دهان به آن راه‌انداز (Trigger) می‌گویند- اثر بازاریابی دهان به دهان را بیش از پیش تقویت کرده و مشتریان بیشتری را درگیر کسب‌وکار شما خواهد کرد.

مزایای تبلیغات دهان به دهان (WOM)

ایجاد اعتبار: از مزایای روش بازاریابی دهان‌به‌دهان می‌توان به ایجاد اعتبار توسط کاربران واقعی اشاره کرد. زمانی که مردم پیامی را درباره یک اپلیکیشن از سوی افراد مورد اعتمادشان بشنوند، احتمال اینکه آن پیام را باور کنند، بیشتر از سایر روش‌های بازاریابی خواهد بود.
هزینه کم روش بازاریابی دهان‌به‌دهان نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی، یکی دیگر از مزایای این روش محسوب می‌شود.
افزایش نصب‌های ارگانیک: یکی از فواید روش تبلیغات دهان به دهان یا WOM این است که مخاطبان اگر همان لحظه اپلیکیشن را نصب نکنند، نام آن را در خاطر دارند و هنگام مراجعه به استورها، در بین گزینه‌های مختلف پیشنهادی، اپلیکیشنی که قبلاً به آن‌ها معرفی شده است را انتخاب می‌کنند. این کار به‌مرور باعث افزایش نصب و بالا رفتن رتبه اپلیکیشن در استور هم می‌شود. در مورد روش‌های جذب نصب ارگانیک و ASO در جلسه اول مفصل توضیح داده شده است.

معایب تبلیغات دهان به دهان (WOM)

عدم کنترل: از معایب این روش، عدم کنترل بر محتوای پیام‌هایی است که کاربران به اشتراک می‌گذارند. به‌عنوان‌مثال، اگر تعدادی از کاربران تجربه بسیار منفی از اپلیکیشن شما داشته باشند و آن را با دیگران به اشتراک گذاشته باشند، تأثیر مخربی بر کسب‌وکار شما به وجود می‌آورد. به همین دلیل، همواره باید بر کیفیت اپلیکیشن و همچنین نظرات و بازخوردهای کاربران توجه کنید.
ارزیابی دشوار: اندازه‌گیری میزان تأثیرگذاری بازاریابی دهان‌به‌دهان نسبت به سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ دشوار است. این نوع بازاریابی اغلب در قالب گفتگوهای روزانه اتفاق می‌افتد و قابل‌اندازه‌گیری نیست. بااین‌وجود اندازه‌گیری نتایج کمپین‌هایی که بر اساس کلیک روی یک دکمه CTA یا اشتراک‌گذاری محتوای مشخص باشد، قابل دنبال کردن و اندازه‌گیری است.

.

بازاریابی دهان به دهان مثبت 

این نوع از ارتباط توسط مشتریان راضی از محصول و خدماتی که مصرف کرده اند صورت می گیرد و بیشتر با هدف اطلاع رسانی صورت می گیرد تا تشویقی .

.

بازاریابی دهان به دهان منفی 

در این نوع اطلاعات منفی توسط مشتریانی که از محصول و خدمات ناراضی هستند مخابره می شود. از آنجا که تجربه مصرف را دارند سعی می کنند که به سایرین در مورد آن محصول و خدمات اخطارها و تذکرات لازم را بدهند.

 .

بازاریابی دهان به دهان الکترونیک 

به هرگونه نظر یا بیانیه مثبت یا منفی که در مورد مشتریان بالقوه حقیقی در مورد یک محصول یا یک شرکت که با دسترسی همه جانبه افراد به سازمان و از طریق اینترنت صورت گرفته باشد اطلاق می شود.

.

تفاوت اصلی بین بازاریابی دهان به دهان سنتی و الکترونیک 

مهمترین تفاوت این دو مفهوم در ابزار اطلاع رسانی است به این صورت که در مدل کلاسیک افرادی که به صورت واقعی با هم آشنا هستند از طریق حضوری یا تلفنی اطلاعاتی را در مورد محصول و خدمات منتقل می کنند .

اما در مدل الکترونیک این امکان هست که افراد بتوانند برای افرادی که از آشنایانشان محسوب نمی شوند (دوست دوستان در فیس بوک) و یا افرادی که در عمرشان هرگز از نزدیک آن ها را ملاقات نکرده اند (فالورهای شبکه های اجتماعی) این اطلاعات را مخابره نمایند.

آنگونه که از این توصیف بر می آید پتانسیل تاثیر این ارتباط در مدل الکترونیک بسیار گسترده تر و قدرت تاثیر در مدل کلاسیک بسیار بالا تر می باشد.

Web Master

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا