رفتن به محتوای اصلی
چند نمونه از اشتباهات در تصمیم گیری

چند نمونه از اشتباهات در تصمیم گیری

چند نمونه از اشتباهات در تصمیم گیری

اگر فرد همه مراحل را به طور صحیح طی کند و از تجارب اشخاص دیگر کمک گیرد و وضعیت را تحلیل کند و حتی پیامد های مثبت و منفی را در نظر بگیرد باز هم آن تصمیم ممکن است به شکست منجر شود و دلایل شکست یک تصمیم را تعصبات ، کم‌ توجهی و عدم صبر می تواند باشد .

تعصبات : در طی فرآیند تصمیم‌گیری تعصبات می‌تواند در مراحل مختلفی ظاهر شود برخی از افراد در تصمیم‌گیری‌ هایشان ذهن بسته‌ای دارند. دیدگاه‌های دیگران را در نظر نمی‌گیرند و معمولا به تنهایی تصمیم می‌گیرند و از پذیرفتن اطلاعاتی که مخالف دیدگاه‌های شخصی‌شان است امتناع می‌کنند.

بنابراین اطلاعات در فرآیند تصمیم‌ گیری کنار گذاشته می‌شود. از طرف دیگر، برخی از مردم در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند بدین معنی که دوست دارند وضعیت به همان صورت سابق باقی بماند.

به عنوان مثال : یک فرد می‌داند که با نامزدش تفاهم اخلاقی ندارد و ممکن است زندگی با وی در زیر یک سقف بعد از مدتی منجر به جدایی شود اما تلاش می‌کند و از خود مقاومت نشان می‌دهد تا وضعیت اکنونش را تغییر ندهد.

در نظر نگرفتن تمامی شرایط : در نظر نگرفتن تمامی شرایط و وضعیت‌ ها و کوتاهی در آن نیز می‌تواند علت اشتباه‌ها در تصمیم‌ گیری باشد. تصمیمات می‌تواند براساس اطلاعات نادرست اتخاذ شود و گاهی اوقات تصمیم‌گیرنده نمی‌ تواند مساله را به طور شفاف برای خود تعریف کند و ممکن است به جای حل مشکل اصلی به حل مسایل ناشناخته‌ای بپردازد.

همچنین شکست در تصمیم‌ گیری می‌تواند به اطلاعات غلط و نادرست مرتبط باشد یا اهداف تصمیم‌گیرنده خیالی و واهی باشد یا اینکه نتواند مشکلات را به ترتیب اهمیت اولویت‌ بندی کند یا به اقدامات خطرآمیز آگاه نباشد.

نا شکیبایی : متاسفانه ناشکیبایی یکی از عوامل عمده‌ای است که تصمیم به شکست منجر می‌شود بیشتر مسایل و مشکلات می‌توانند بیش از یک راه‌حل داشته باشند اما اگر تصمیم‌گیرنده اولین راه‌حلی را که به ذهنش می‌رسد سریعا انتخاب کند.

ممکن است آن تصمیم بهترین انتخاب او نباشد در آخر این نکته را باید بپذیریم که مسوولیت‌پذیری در قبال پیامدهای یک تصمیم برعهده تصمیم‌‌گیرنده است و فرد باید از یک روش منطقی برای تصمیم‌گیری استفاده کند و به یاد داشته باشد که در اکثر انتخاب‌ های پیش‌ روی ما انتخاب کامل و بدون عیب و نقصی وجود ندارد و به عبارتی تصمیم‌ گیری باید براساس بیشترین امتیاز و کمترین احتمال شکست انجام گیرد.

چند نمونه از اشتباهات در تصمیم گیری

چند نمونه از اشتباهات در تصمیم گیری  چند نمونه از اشتباهات در تصمیم گیری  چند نمونه از اشتباهات در تصمیم گیری  چند نمونه از اشتباهات در تصمیم گیری  چند نمونه از اشتباهات در تصمیم گیری  چند نمونه از اشتباهات در تصمیم گیری  چند نمونه از اشتباهات در تصمیم گیری چند نمونه از اشتباهات در تصمیم گیری
Web Master

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا