رفتن به محتوای اصلی
تصمیم گیری و عوامل موثر در آن

تصمیم گیری و عوامل موثر در آن

تصمیم گیری و عوامل موثر در آن

امروزه از تصمیم‌ گیری به‌ عنوان یکی از مهارت‌ های زندگی که هر فرد باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد یاد می‌کنند چرا که فرد هر روزه پیوسته در معرض انتخاب و تصمیم‌ گیری است و اشخاص باید در یادگیری درست این مهارت بکوشند تا در مورد زندگی خویش تصمیمات اصولی و درستی بگیرند.

به خصوص هنگام مواجهه با موقعیت‌هایی که تصمیم‌گیری‌ های خطرناک را به همراه دارد مانند مواجه‌ شدن با درخواست دوستان جهت استفاده از مواد مخدر برای نخستین‌بار که ممکن است شخص استفاده از مواد مخدر را انتخاب کند.

بنابراین یادگیری این مهارت می‌تواند نتایج سودمندی را برای افراد به ارمغان آورد و باعث شود که اشخاص انتخاب‌های مختلف را در مورد فعالیت‌های خویش دقیقا ارزیابی کنند و به‌ طور فعالانه تصمیم بگیرند و بر تاثیرات تصمیمات خود آگاه باشند.

واضح و مشخص است که تصمیم گیری می تواند در حوزه های مختلفی راه پیدا کند از حوزه مالی و اقتصادی گرفته تا در مورد مسائل پیش و پا افتاده ای مثل انتخاب لباس مناسب برای مهمانی و مراسم و از سوی دیگر عمق تصمیمات هم می تواند تفاوت پیدا کند .

برای مثال خرید گوشی از لحاظ اقتصادی موضوع مهم است اما در همین حیطه اقتصادی خرید خانه مسکونی تاثیر گذاری بیشتری برای یک فرد و خانواده دارد.

مورد دیگر تاثیر گذاری تصمیم گرفته شده بر جامعه می باشد مثلا تصمیم فردی یک دانش آموز در مورد رشته تحصیلی آینده اش تاثیر کمتری بر جامعه دارد نسبت به شخصی که یک شرکت لبنیاتی دارد و یا یک نماینده مجلس پس تصمیمات از سه شیوه متفاوت از هم هستند .

نوع تصمیم : مالی ،شخصی ،تحصیلی ،کاری ،سیاسی و…

عمق تصمیم  : از لحاظ تاثیر گذاری بر زندگی شخصی یا سازمان تحت کنترل و یا زمان اثر بخشی

تاثیر بر دیگران : میزان تاثیر تصمیمات شما بر زندگی دیگران

 

در فرایند گسترده‌تر حل مسئله تصمیم گیری شامل انتخاب بین راه‌ حل‌ های ممکن یک مسئله می‌شود ممکن است تصمیم گیری با روندی شهودی یا استدلالی یا ترکیبی از این دو انجام شود.

 

عوامل مؤثر بر تصمیم گیری :

اعتماد به نفس
استقلال فکر
آمادگی برای پذیرش مسئولیت تصمیم های اتخاذ شده
عدم ترس از خطر کردن ( ریسک کردن)
درک درست موقعیت ومشکل
ارزش ها و باورها
دانش و اطلاعات درباره مشکل یا موقعیت
شیوه تصمیم گیری
آمادگی برای مشورت با دیگران
انعطاف پذیری
خلاقیت

تصمیم گیری و عوامل موثر در آن

تصمیم گیری و عوامل موثر در آن   تصمیم گیری و عوامل موثر در آن   تصمیم گیری و عوامل موثر در آن  تصمیم گیری و عوامل موثر در آن  تصمیم گیری و عوامل موثر در آن  تصمیم گیری و عوامل موثر در آن  تصمیم گیری و عوامل موثر در آن  تصمیم گیری و عوامل موثر در آن 
Web Master

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا