رفتن به محتوای اصلی
نکاتی در خصوص بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی چیست؟

اصول viral marketing

ما در این مطلب در سایت کسب و کار پیشرو قصد داریم برای شما کاربران عزیز نکاتی در خصوص بازاریابی ویروسی یا viral marketing بازگو نماییم تا به وسیله‌ی آن‌ ها بتوانید محتوای ویروسی در سایت وشبکه‌ های اجتماعی خود ایجاد کنید. اساس  viral marketing در انتشار اطلاعات از طریق دهان به دهان است، اما فناوری‌های مدرن اجازه می‌دهد که تاثیر ویروسی بسیاری از بسترهای مبتنی بر اینترنت را در بر بگیرد.

پست‌های جدید و قدیمی خود را با عناوین مختلف منتشر کنید 

نکته‌ ی مهمی که باید در viral marketing مدنظر داشته باشید این است که اجازه ندهید پست‌های قدیمی شما در میان انبوهی از محتوا خاک بخورد ، بلکه آن‌ها را با عنوان‌ های جدید و مختلف به اشتراک بگذارید. وقتی محتوای خود را در توییتر یا فیسبوک به اشتراک می‌گذارید از عنوان‌ های متفاوتی استفاده کنید نشریات بزرگی مثل نیویورک تایمز از viral marketing استفاده می‌کنند. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که متنی با محتوای عالی را در زمانی مناسب منتشر کنید اما با استقبال ضعیف مخاطبان مواجه شوید با توجه به تعداد بسیار زیاد مطالبی که در شبکه های اجتماعی منتشر  می­‌شوند ، امکان دارد مطالب شما در دریایی از اطلاعات و مطالب گوناگون در شبکه های اجتماعی غرق شوند. بنابراین ارسال یک مطلب با محتوای viral marketing و عالی برای این‌که نظر مخاطبان را به خود جلب کند کافی نیست و علاوه بر آن ، شما به یک عنوان مناسب نیاز دارید تا در بین انبوهی از مطالب بتوانید نظر مخاطبان را به خود جلب کرده و در معرض توجه آن‌ها قرار بگیرید.

.برای نوشتن عناوینی جذاب ، نکات زیر را به خاطر داشته باشید 

عناوین باید ضرورت داشتن مطالعه­‌ی مطلب را به مخاطبان القا کنند 

افراد باید احساس کنند که در صورت مطالعه نکردن مطلب، چیز مهمی را از دست خواهند داد.

عناوین باید سودمندی مطالب را بازگو کنند 

هنگام مرور یک عنوان، افراد از خود سوال می­‌کنند که این مطلب چه سودی برای من خواهد داشت و اگر عنوان شما نتواند آنها را قانع کند از خواندن مطلب صرف نظر می کنند.

عناوین باید یکتا و منحصر به فرد باشند

یکتا بودن و تکیه بر ویژگی های منحصر به فرد خودتان ، استراتژی مناسبی برای جذب مخاطبان است.

هم‌ چنین از این سایت می ­‌توانید برای یافتن مطالبی که بیشتر برای مخاطبان جذاب هستند استفاده کنید کافی است موضوع مورد نظر را دراین سایت جستجو کنید ، مطالبی که در ارتباط با این موضوع بیشتر به اشتراک گذاشته شده را بیابید و این مطلب را در صفحه شخصی خود مجدداً به اشتراک بگذارید.

بخش هایی از مطلب‌ تان را به صورت تصویر در آورید

شما می‌ توانید کارهایی انجام دهید که میزان اشتراک‌ گذاری مطلب‌ هایتان افزایش پیدا کند از جمله راهکار های افزایش جذابیت مطالب برای مخاطبان این است که بخش هایی از مطلب را به صورت تصاویر درآورید.

بدین منظو ر

بخش‌های مهم از مطلب مورد نظرتان را انتخاب کنید.

این بخش را خودتان به صورت تصویر درآورید و یا از سرویس های و ابزارهای موجود استفاده کنید.

این تصویر را به همراه لینکی که به مقاله مورد نظر مربوط است در شبکه های اجتماعی ارسال نمایید.

مقاله‌­ های محبوب خود را به صورت ویدئو منتشر نمایید

در عصر اطلاعات مفهومی به نام اقتصاد توجه وجود دارد اقتصاد به مفهوم بررسی کمیابی‌ها است امروزه اطلاعات به اندازه‌ی کافی وجود دارد کار سخت‌تر جلب رضایت و توجه کاربران است.

اگر می‌خواهید محتوای ویروسی تولید کنید ، قبل از هر چیز باید توجه کاربران را به خود جلب کنید. یک نوشته‌ی طولانی نمی‌تواند به خوبی این کار را انجام دهد ، اما اضافه کردن تصویر و ویدیو این امکان را به شما خواهد داد.

به تصاویر ارسالی متن اضافه کنید

همان‌ طور که گفتیم متن‌ های خود را به صورت تصویر در بیاورید ، برای اینکه تصاویر شما گویایی و تاثیرگذاری لازم را داشته باشند ، لازم است متنی به آن‌ ها اضافه کنید به طور مثال می توانید تصاویر زیر را مورد مقایسه قرار دهید ، اگر شما مخاطبان بیشتری می‌خواهید مطمئنا عکس دوم توجه های بیشتری را به خود جلب خواهد کرد.

نواع viral marketing

viral marketing به شاخه های زیر تقسیم میشود.

  • ویروسی ارزشی: در این حالت افراد تجربیات با کیفیت خود را با دیگران سهیم می‌شوند. فرد “الف” محصولی را امتحان می‌کند و آن را خوب می‌یابد، پس او به فرد “ب” می گوید که او نیز این محصول را امتحان کند. در این حالت محصولات باید به اندازه کافی خوب باشند تا منجر به ترغیب افراد شوند. در واقع استفاده از این جمله که “این موضوع را برای دوستان خود به‌ صورت رایگان ارسال کنید” یک محصول را ویروسی نمی‌کند، بلکه آنها فقط به استفاده‌کنندگان اجازه می‌دهند تا درباره محصولات خوب با دیگران صحبت کنند.
  • ویروسی حیله‌ای: افراد به دلایل زیادی‌، از طریق تشویق دیگران سعی در فروش محصول می‌کنند. فرد “الف” سعی می‌کند تا فرد “ب” را متقاعد کند که محصول را امتحان کند، زیرا ممکن است در صورت استفاده فرد “ب” از آن محصول، فرد “الف” پاداشی دریافت کند. در این حالت استفاده‌کننده بایستی احساس کند که پاداش ارزشمند است و این که محصولات به اندازه کافی خوب باشند که برای نارضایتی احتمالی دیگران بتوان ریسک کرد. به عبارت ساده، زمانی که محصولات به اندازه کافی با کیفیت نیستند، افزودن پاداش ممکن است منجر به واکنش شدید استفاده‌کننده در برابر فروش شود.
  • ویروسی حیاتی: افراد می‌خواهند تا در تجربیات خود با کسانی شریک شوند که به محصولات معین و ویژه‌ای نیاز دارند. فرد “الف” می‌خواهد در تجربه یک محصول با فرد “ب” شریک شود و فرد “ب” نیاز به محصول دیگر دارد و … نرم‌افزار آکروبات (acrobat) و سایت ای – بی (eBay) مثالهایی از این دسته‌اند. در این حالت استفاده‌کننده بایستی احساس کند که آن تجربه و محصول ارزشمند است تا علاوه بر ایجاد تغییر در خود شخص، دلیلی برای ارسال آن به دیگران نیزداشته باشد.
  • ویروسی مارپیچی: افراد می‌خواهند تا در تجربیات شاد، و یا جالب با دیگران شریک شوند. فرد “الف” می‌خواهد تجربه خود را با فرد “ب” در میان بگذارد، به خاطر این که او فکر می‌کند که فرد “ب” نیز آن موضوع را مثل خودش شاد، و یا جالب می‌داند. ذکر این موضوع لازم است که محصولات و کالاهای اجباری مناسب این طبقه نیستند.
  • ویروسی ناخوشایند: افراد به دیگران درباره تجربیات منفی خود هشدار می‌دهند. فرد “الف” محصول را امتحان می‌کند و درمی‌یابد که محصول خیلی بدی است سپس او مانع استفاده فرد “ب” از این محصول می‌شود. کسی که محصولاتی با کیفیت پایین ایجاد می‌کند که مطابق با نظر و سلیقه استفاده‌کننده نیست یا محصولاتی که استفاده‌کننده حالت مزورانه‌‌ای را در آن محصول مشاهده می‌کند، این نوع ویروس را ایجاد می‌کند.

نتیجه آن که برای ویروسی ساختن بایستی نوع آن را در نظر داشت. شرکتها باید سعی کنند تا نیازها و خواسته‌های استفاده‌کنندگان خود را شناسایی و برای برآورده ساختن و ارضای آن نیازها و خواسته‌ها، محصولاتی را ایجاد کنند که منجر به یک تجربه مثبت در استفاده‌کننده شود. مطابق با بررسی‌های صورت گرفته به طور متوسط استفاده‌کنندگان بر خط، دوازده نفر دیگر را از تجربه خرید خود آگاه می‌کنند و این پویایی، قدرت viral marketing است.

مزایای viral marketing

  • هزینه کم

از مزایای viral marketing هزینه کم ان در مقابل دیگر روش ها است .کمپین‌های ویروسی و خودجوش باعث می‌شود که کاربران بخش قابل توجهی از کار را برای ما انجام دهند و این به شدت هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

  • پتانسیل بالا برای رشد و پیشرفت

یک ویدیو که در اینترنت از طریقviral marketing به سرعت پخش می‌شود توانایی رسیدن به یک مخاطب بین‌المللی بزرگ بدون سرمایه‌گذاری مالی و تلاش اضافی را دارد. از این رو یک شرکت کوچک و یا یک برند خصوصی می‌تواند از این طریق به سرعت رشد کند.

  • تهاجمی نبودن

در viral marketing تصمیم به اشتراک‌گذاری و شرکت در کمپین همیشه با کاربر است. به همین دلیل هرگز یک بازاریابی تهاجمی نیست. به همین دلیل درکی که از نام تجاری می‌شود در مقایسه با دیگر شیوه‌های تبلیغاتی بسیار بیشتر است.

  • کمک به ایجاد نام تجاری و برندسازی

اگر ما سعی کنیم محتوایی خلاقانه و شگفت‌انگیزی ایجاد کنیم کاربران  تصمیم می‌گیرند آن محتوا را به اشتراک بگذارند و بنابراین ارتباط شخصی با نام تجاری شما برقرار می‌کنند. این بدون شک یک ابزار فوق‌العاده قدرتمند درمورد برند‌سازی و آگاهی از نام تجاری است.

 

Web Master

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا