رفتن به محتوای اصلی
viral marketting

بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing چیست؟

بازاریابی ویروسی یا viral marketing 

 نحوه برنامه ریزی یک کمپین بازاریابی ویروسی

تصور کنید که فقط یک پست در فیس بوک داشته اید که 42000 تعامل بیشتر ایجاد نکرده است و به 2.8 میلیون نفر رسیده است. تصور کنید که این پست محصولی را تبلیغ کرده است که  برای شرکت شما ارزش تجاری داشته است. حال به این فکر کنید که حتی یک دلار هم برای آن هزینه نکرده اید. این قدرت بازاریابی ویروسی است.

درک واقعیت

برای اینکه به رشد نمایی یک کمپین بازاریابی ویروسی بپردازیم ، ابتدا لازم است بدانیم که چرا مردم در فضای مجازی اطلاعاتشان را منتشر می کنند. طبق مطالعه ای که توسط گروه بینش مصرف کننده نیویورک تایمز انجام شده است ، مردم چیزهایی را برای “غنی سازی زندگی دیگران” و “تعریف” خود در هر جامعه ای که در آن زندگی می کنند، به اشتراک می گذارند.

نتیجه گیری، یادآور هر­م نیازهای مازلو است ، که در آن دو ردیف برتر سلسله مراتب ما را برای به اشتراک گذاشتن نقش های خود تحقق بخشیده است. به عبارت دیگر ، هنگامی که احساس امنیت کردیم ، به دنبال تقویت احساس تعلق هستیم و اشتراک اجتماعی یک سیگنال قدرتمند است که برای توصیف احساس تعلق شما استفاده می شود. اما با سر و صدای زیاد در رسانه های اجتماعی ، هیچ کمبودی از محتوای بیانگر در اخبار منتشر نمی شود. به همین دلیل است که محققان بیشتر تشخیص دادند که چگونه انگیزه ما برای به اشتراک گذاشتن با عبارتی به نام “ارزش عاطفی” در ارتباط است.

. به عبارتی افراد غیرمستقیم: هرچه مطالبی که می نویسید، وقتی شاد یا عصبانی شما  را تقویت می کنید ، انگیزه اشتراک آن بیشتر می شود. در اصل ، مردم در پاسخ به محرکهای عاطفی که باعث تقویت گروه بندی اجتماعی و هویت خود می شوند ، با تمایل آن را با دیگران به اشتراک می گذارند.

10 راز برای وایرال شدن در رسانه های اجتماعی 

مخاطبان شما در رسانه های اجتماعی قرار دارند. طبق یک مطالعه اخیر PEW ، تقریبا 70 درصد از مردم ساکن ایالات متحده حداقل از یک شبکه رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. بیش از 2.5 میلیارد نفر (تعدادی که به سرعت در حال رشد است) در شبکه های اجتماعی در سراسر جهان قرار دارند.

ایجاد یک کمپین بازاریابی ویروسی یک روش عالی برای ایجاد آگاهی از برند، با استفاده از قدرت رسانه های اجتماعی است.

از ویرالیسم به عنوان یک منحنی نمایی نگاه کنید. اگر دو نفر به طور مستقیم با مارک مرتبط باشند ، یک قطعه از مطالب را به اشتراک می گذارند ، و اگر این تعداد 30 برابر دو برابر شود ، به این معنی است که بیش از یک میلیارد نفر مطالب را به اشتراک می گذارند.

بازاریابی ویروسی ابزاری قدرتمند برای مشاغل است. اینگونه است که سازمان هایی مانند :(Facebook – Lyft  و بسیاری دیگر) به سرعت مشتریان جدیدی را به دست آوردند. می توانید با رعایت اصول بازاریابی ویروسی که توسط برخی از بهترین مارک های جهان اعمال می شود ، یک کمپین رسانه های ویروسی ایجاد کنید.

viral marketing

1) استاد مخاطب هدف.

برای ایجاد محتوای ویروسی ، ابتدا باید مخاطبان هدف خود را درک کنید. محتوای ویروسی فقط درصورتی مؤثر است که با مردم قانع کننده صحبت کند و مشتاق اشتراک گذاری مطالب باشد.

بازاریابان رسانه های اجتماعی باید با ایجاد حداقل یک شخصیت بازاریابی ، یک کمپین ویروسی را آغاز کنند. شخصیت نمایندگی مشتری هدف است که شامل اطلاعات جمعیتی و روانی و همچنین اطلاعات مربوط به رفتار رسانه های اجتماعی و تنظیمات برگزیده محتوا می باشد.

با صحبت کردن با مشتریان واقعی و بالقوه ، یک شخصیت بازاریابی بسازید تا درک کنید که خرید آنها به عنوان یک خرید و به اشتراک گذاری آنلاین ، چه چیزی برای آنها مهم است. با داشتن این اطلاعات، ایجاد مطالبی که کاربران احتمالاً به صورت آنلاین به اشتراک می گذارند ، برای شما و تیم شما بسیار ساده تر خواهد بود.

2) بستر مناسب رسانه های اجتماعی را انتخاب کنید. 

هر بستر رسانه اجتماعی متفاوت است. قبل از ایجاد محتوا ، سکویی را انتخاب کنید که در آن می توانید،خدمت کنید. اینستاگرام ، توییتر ، لینکدین و فیس بوک همه سیستم عامل های خوبی هستند که می توانند یک کمپین بازاریابی ویروسی را آغاز کنند. با این وجود ، محتوایی که ایجاد می کنید بسته به بستر انتخابی شما متفاوت خواهد بود.

اگر تصمیم به ایجاد محتوا برای اینستاگرام دارید ، به عنوان مثال ، یک سری از استوری های اینستاگرام یا تصویری با عنوان فوتی و فوری به صورت فضایی در فضای مجازی جرقه بزنید. با این حال ، مطالبی که در  LinkedInگذاشته می شوند، عملکرد خوبی خواهند داشت.

بستر انتخابی شما باید با اطلاعاتی که از کارتان ارائه می دهید،مناسب باشد تا یک شخصیت  بازاریابی ایجاد شود.

3) با تعامل زیاد، محتوا ایجاد کنید.

اکثر سیستم عامل های رسانه های اجتماعی از الگوریتمی استفاده می کنند که محتوا را براساس احتمال درگیری کاربر رتبه بندی می کند. محتوا که انتظار می رود دنبال کننده ها را جذب کند ، معمولاً در بالای صفحه قرار می گیرد ، و محتویاتی که انتظار می رود کمتر جذاب باشد ، در قسمت پایین قرار گرفته است.

محتوایی که تعامل ایجاد می کند، در بین کاربران محبوب می شود. مطالبی که اشتغالی ایجاد نمی کنند ،از بین می روند. بازاریابان ویروسی باید روی ایجاد محتوا که دارای جذابیت بالایی است تمرکز کنند ، زیرا این میزان دسترسی بیشتری خواهد داشت و مجدداً به اشتراک گذاشته می شود.

4) محتوای زمانی برای حداکثر دسترسی.

برای اطمینان از عملکرد هر چه بهتر و مناسب تر ، زمان انتشار آن را طولانی کنید تا بیشترین بازدید را داشته باشید. زمان بندی ایده آل، به عادت ها، ترجیحات مخاطب هدف شما و بستر رسانه اجتماعی که از آن استفاده می کنید بستگی دارد.

همانطور که گفته شد ، سیستم عامل های رسانه های اجتماعی از الگوریتم هایی استفاده می کنند که محتوا را بر اساس احتمال پیگیری کاربر رتبه بندی می کنند. رعایت زمان نیز در آن معادله نقش اساسی دارد ، به این معنی که انتشار محتوا فقط در زمان مناسب می تواند بر عملکرد آن ها تأثیر بگذارد.

5) افزایش بازدید با تبلیغات

گرچه غیرممکن نیست ، اما می تواند برای یک سازمان کوچک، ایجاد محتوای ویروسی دشوار باشد. سرمایه گذاری در تبلیغات پرداخت شده در شبکه های اجتماعی می تواند باعث افزایش دید یک کمپین شود. در نظر بگیرید آگهی هایی را ایجاد کنید که به گروهی از کاربران با نفوذ اختصاص داده شود. اگر این کاربران دوباره تبلیغ را به اشتراک بگذارند ، این تبلیغ به روشی کارآمد و مقرون به صرفه برای مخاطبان گسترده تر پخش می شود.

6) با تأثیرگذارن در رسانه های اجتماعی مشارکت کنید.

بازاریابی ویروسی

بازاریابانی که استراتژی بازاریابی تأثیرگذار را به کار می گیرند ، نزدیک به 95 درصد معتقدند که این استراتژی مؤثر است. تأثیر گذاران در رسانه های اجتماعی این توانایی را دارند که مارک ها را با دسترسی بهتری بهبود بخشند و می توانند کمپین بازاریابی ویروسی  را تقویت کنند.

7) عملکردتان را برای ایجاد کمپین های بهتر در آینده اندازه گیری کنید.

بازاریابان در محیط دیجیتالی امروز باید از یک ابزار تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی برای اندازه گیری کارایی استفاده کنند ، و بدانند که چه چیزی کاربرد ندارد.ممکن است چند بار تلاش شود تا یک کمپین بازاریابی ویروسی ایجاد شود. در صورت نیاز به تنظیمات یا تغییر مسیر ، معیارها می توانند به راهنمایی برای تغییر در استراتژی کمک کنند.

8) فراخوانی واضح برای اقدام.

اجازه ندهید که تعامل رسانه های اجتماعی به هدر رود. آنچه را که علاقه مندان به نام تجاری در آینده باید انجام دهند. روشن کنید به سادگی از مطالبی که دوست دارید نمی گذرید و آن ها را دوباره به اشتراک بگذارید. برندهایی مانند Facebook و Lyft فقط با ایجاد آگاهی از برند از طریق رسانه های اجتماعی رشد نمی کنند. آنها اعضای مخاطب هدف را تشویق به اقدامی خاص کردند.

در اکثر موارد ، تشویق مخاطبان هدف برای ثبت نام در یک جلسه آزمایشی رایگان یا خرید تخفیف ، روشهای موثری برای استفاده از قدرت بازاریابی ویروسی برای رشد مشتریان است.

9) توجه رسانه ها را جلب کنید.

اگر یک کمپین بازاریابی ویروسی واقعاً خاموش است ، سعی کنید پیام در مورد بندتان را از طریق رسانه های مختلف تقویت کنید. وقتی مشخص شود که این مارک در حال انجام فعالیت های خبری شایسته است ، سازمان های خبری مشتاقانه به برندها توجه می کنند.

یک راه عالی برای اثبات ارزش اخبار ، نشان دادن رسانه های تبلیغاتی است که هزاران یا میلیون ها نفر به تبلیغات کمپین برند شما پاسخ مثبت داده اند. هنگام تماس با یک سازمان خبری ، حتما مطبوعاتی را تهیه کنید که شامل تمام ارقام مربوطه و همچنین اطلاعات تماس باشد.

10) محتوای جدید را به اشتراک بگذارید.

محتوای اصلی و غیرمعمول بیشتر از محتوا که یادآور کمپین های شرکت های دیگر است ، بیشتر درگیر می شود. به یاد داشته باشید محتوای عالی ، مانند تبلیغات Super Bowl 1984 اپل یا چالش سطل یخ اتحادیه ALS. محتوایی که مشتق از کمپین های قبلی هستند ، نادیده گرفته می شوند و حتی ممکن است توجه مطبوعاتی منفی را به خود جلب کنند.

6 درس بازاریابی ویروسی برای یادگیری از چالش سطل یخ

فیدهای اجتماعی از سراسر کشور پر از فیلم ها و عکس های مشهور ، مخترعین ، مدیر عاملان ، ورزشکاران و سیاستمداران است که همه در جدیدترین چالش شرکت می کنند: Ice Bucket Challenge.

این که آیا شما از واکنش دوستتان به آب سرد یخ، خندیدید یا خودتان این چالش را انجام داده اید ، پست های مربوط به آن در همه جا وجود دارد. این ابتکار عمل به چیزی رسیده است که رؤیای هر بازاریاب است: طی یک یا دو ماه به ویروسی و جلب توجه گسترده در سراسر کشور.

چگونه این ابتکار عمل ساده به جنبشی تبدیل شده است که مشارکت برخی از بزرگترین نام های کشور از جمله بیل گیتس ، شرل سندبرگ ، مارک زاکربرگ ، کوبه برایانت ، اوپرا و کریس کریستی ، رئیس دولت نیوجرسی را بدست آورده است؟

Ice Bucket Challenge از مزایای انجمن ALS بهره می برد ، که برای جمع آوری منابع مالی برای تحقیق در مورد بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک و همچنین مراقبت از افراد مبتلا به این بیماری اختصاص یافته است.

شرکت های نوپا ، شرکت های مستقر و بازاریاب های مختلف می توانند از موفقیت Ice Bucket Challenge یاد بگیرند. کسانی که سعی در ایجاد یک ویروس ویروسی دارند می توانند مراحل زیر را انجام دهند:

1- هدف یا علت را مشخص کنید. 

هدف Ice Bucket Challenge گسترش آگاهی و جمع آوری بودجه برای تحقیقات ALS بوده است و موفقیت آن از انتظارات اولیه فراتر رفته است. هدف ساده و واضح است و این چالش نیاز به تلاش زیادی از شرکت کنندگان ندارد: به صورت آنلاین برای اهدا یا ریختن یک سطل آب یخ روی سر از طریق اینترنت می روید.

امروزه مصرف کنندگان سادگی و پیام رسانی مستقیم را دوست دارند. آنها معمولاً وقت خود را برای خواندن از طریق کل مقاله ، خبرنامه یا صفحه وب نمی گیرند تا یک پیام را درک کنند. بازاریاب، سادگی دوست شما است.

2- آن را سرگرم کننده و آسان کنید.

کم تر چیزی انقدر  جالب است که مردم یخ را روی سرشان بریزند و آن را بارها تماشا کنند و برای یکدیگر ارسال کنند.. وب با فیلم های طنز و تصاویر کسانی که این چالش را انجام دادند ، پر شده است.

افراد دوست دارند بخندند ، بنابراین اعضای مخاطبان خود را با یک فیلم یا عکس سرگرم کنید که از تماشای آنها لذت ببرند. سپردن کارها به افراد امکان می دهد تا با یک سازمان در سطح انسانی ارتباط برقرار کنند و می توانند تعامل بیشتر را به روشی معتبر انجام دهند. 

3- سریع انجام دهید

از کسانی که خواسته شده است که ALS Ice Bucket Challenge را انجام دهند ، فقط 24 ساعت فرصت داشتند.

اگر می خواهید ایده ای شکوفا شود ، پنجره زمان را کوتاه نگه دارید تا روند به سرعت پیش برود. با تعیین مهلت به مخاطبان خود ، ابتکار عمل به اولویت بیشتری تبدیل می شود.  4- قدرت تکثیر را درک کنید. 

چالش ALS شرکت کنندگان را تشویق می کند تا سه نفر دیگر را برای مشارکت تشویق کند، بنابراین تاثیری بیشتری می گذارد.

در صورت امکان ، اجازه دهید مصرف کنندگان درگیر در این ابتکار، شانس شرکت در شبکه خود را داشته باشند تا شادی دیگران که به آن ها می پیوندند را تجربه کنند.

4- در سیستم عامل های زیادی به اشتراک بگذارید.

اخبار مربوط به Ice Bucket Challenge در بسیاری از سیستم عامل های رسانه های اجتماعی از جمله فیس بوک ، توییتر ، اینستاگرام و یوتیوب به اشتراک گذاشته شد.

اگر به دنبال ایده یا کمپین هستید که ویروسی شود ، به اشتراک گذاشتن و به روزرسانی را در میان سیستم عامل های مختلف  آسان کنید. دلیلی به مردم ندهید که درگیر نشوند.

5-  به شرکت کنندگان فرصت دهید تا احساس خوبی داشته باشند.

هر کس دوست دارد که نسبت به خود احساس خوبی داشته باشد. Ice Bucket Challenge بودجه خود را برای یک دلیل پزشکی جمع می کند و مهم نیست که چه میزان اهدای کمک مالی دریافت کند. فقط مهم این است که شرکت کنندگان بتوانند احساس خوبی داشته باشند زیرا با کمک کردن به دیگران حس خوبی به دست می آورند.

به علاوه ، این چالش به شرکت کنندگان احساس وحدت می بخشد: آنها در حال اشتراک احساسات مثبت و یک هدف، با ثروتمندان و افراد مشهور هستند. راه اندازی ابتکار عمل مانند این به شرکت کنندگان نیز امکان ارتباط عاطفی با یک سازمان را می دهد و فرصتی برای مکالمه فراهم می کند.

چگونه کاری  viral شود

VIRAL MARKETING

اگر به اندازه کافی خوشبخت باشید که یک وب سایت پرطرفدار داشته باشید ، ساختن چیزی که افراد زیادی آن را مشاهده کنند، بسیار ساده است. شما فقط آن را در صفحه اول خود قرار می دهید. ساختن چیزی که مردم روی آن کلیک کنند کمی دشوارتر است (اما هنوز هم خیلی سخت نیست). شما یک تیتر گول زننده می نویسید ، یا آن را با یک تصویر کوچک که برجسته است ،کنارهم قرار می دهید تا جلب توجه می کند.

در BuzzFeed ، ما علمی را امتحان کرده ایم تا بفهمیم دقیقاً چه چیزی در این روند انجام می شود. علاقه ما به تلاش برای ایجاد مواردی که افراد می خواهند به اشتراک بگذارند ، به ما کمک کرده تا به بیش از 130 میلیون بازدیدکننده منحصر به فرد ماهانه ، که 75٪ از آنها از منابع اجتماعی ، مانند فیس بوک ، توییتر و پینترست به سایت ما می آیند ، رشد کنیم.

اولین چیزی که در مورد محتوای ویروسی آموختیم این است که: هرگز تحت هیچ شرایطی کلمات “محتوای ویروسی” را نگوییم.

در اینجا بخوانید :بازاریابی تلفنی چیست؟

دومین موردی که ما آموخته ایم این است که مردم بیشتر دوست دارند چیزهایی به اشتراک بگذارند که در مورد خودشان است.  به اشتراک گذاشتن چیزی در مورد خود ، غالباً جمله ای است درباره آنچه به آن اعتقاد دارید ، چه عواملی را ایجاد می کنید یا ارزش هایی را که خود را با آن، تراز می کنید و به ویژه  چه چیزهایی را دوست دارید و با آنها مشخص می شوید.اگرچه درست است که انگیزه های مردم برای اظهارات هویت به صورت آنلاین، همیشه آنقدر بلند نیست که بگویند: “اینجا من ایستاده ام. من هیچ کاری نمی توانم انجام دهم” .

اما درس در اینجا برای انتشار آنلاین این است که در اینترنت ، خوانندگان شما ناشران شما هستند – آنها افرادی هستند که تصمیم می گیرند کدام یک از مقاله ها، لیست ها، آزمونها یا اینفوگرافیک ها را انتخاب کنید.

سومین موردی که ما در مورد محتوای ویروسی آموختیم این است که افراد در صورت داشتن یک واکنش عاطفی قوی و مثبت به چیزی آن را به اشتراک می گذارند. مطالعه هایی درمورد لیست “ارسال شده با ایمیل” در نیویورک تایمز در سال 2010 ، یافتند که مقالاتی که باعث شده این لیست در یکی از چهار دسته اول قرار بگیرد عبارتند از: ترسناک ، احساسی ، مثبت یا تعجب آور. و درس از این به حدی نیست که افراد دوست دارند وقتی با یک قطعه محتوا درگیر می شوند ، احساس کنند ، این بدان معنی است که وقتی چیزی باعث می شود آن ها گریه کنند ،فریاد بزنند، احساس الهام  به دست بیاورند، شوکه یا خوشحال شوند – آنها می خواهند آن تجربه را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید.

نتیجه

ایجاد یک کمپین بازاریابی ویروسی که مولد باشد می تواند چالش برانگیز باشد. مهم تر از همه، ایجاد محتوایی که به شیوه ی بی نظیر با مخاطب هدف صحبت می کند ، مهم است. بازاریابان برای سنجش عملکرد باید از یک بستر تحلیلی در رسانه های اجتماعی استفاده کنند و باید روی ایجاد محتوا به موقع و پیوندساز تمرکز کنند.

درنهایت، اگر به دنبال راهی برای پیشرفت سریع و کم هزینه برای کمپین خود هستید، ما به شما بازاریابی ویروسی یا viral marketing  پیشنهاد می کنیم. برای کسب اطلاع بیشتر از این دوره ی آموزشی با مشاوران ما در کسب و کار پیشرو در شبکه های مجازی (تلگرام و واتس آپ) در ارتباط باشید.

شماره تماس: 09362080597

Mahla Hashemi

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا