رفتن به محتوای اصلی
نکاتی در زمینه بازاریابی موفق

نکاتی در زمینه بازاریابی موفق

نکاتی در زمینه بازاریابی موفق

این نکته ها از آسمان ها نازل نشده اند همچنین بر روی لوح های گِلی هم حکاکی نشده اند اما با این وجود هر بازاریاب محترم و اثربخشی به منظور یافتن سرزمین موعود باید به این فرامین توجه ویژه ای داشته باشد.

 

نباید بازاریابی را در حد یک بخش یا دپارتمان ببینید :

وقتی می خواهید بطور جدی به موضوع بازاریابی بپردازید بدون شک هر شخصی در سازمان شما برای خودش یک بازاریاب است. از مسئول پذیرش سازمان گرفته که صدای او اولین صدایی است که یک مراجعه کننده به سازمان بصورت حضوری یا تلفنی می شنود تا مسئول تحویل کالا که احتمالا نمای پشت سر وی آخرین تصویری است که مشتری از برخورد با سازمان شما شاهد  آن است؛ همه و همه کارکنان شما نقشی اساسی در ترکیب فعالیت های بازاریابی شما ایفا می کنند.

شرکت های خوب هر یک از کاکنان خود را با منبع خوب و کاملی از احترام به مشتری اشباع می‌کنند، تا در نتیجه هر نقطه تماس شرکت با بازار بخوبی بداند که چگونه باید اقدام به بازاریابی برای شرکت بکند.

 

باید از قانون 90 روز پیروی کنید :

مشتریان، مشتریان بالقوه و مشتریان وفادار شما که شما و کسب و کار شما را به دیگران  معرفی می کنند، باید هر 90 روز یکبار از شما چیزی بشنوند. غیر از این آنها آنقدر مشغول  هستند که فرصتی برای به یاد آوردن شما در اختیار ندارند. شما اگر از قانون 90 روز پیروی نکنید، خیلی راحت توسط هر یک از رقبای خودتان که از این قانون پیروی کند کنار گذاشته می شوید.

 

با تمام وجود برای مفهوم اصلاح کردن احترام بگذارید :

اگر شما هم مثل من یک فرد متولد دهه 70 (دهه 50 شمسی) هستید خیلی راحت باید  موفقیت های گروه موسیقی راک Fleetwood Mac را به یاد بیاورید. اما حاضرم شرط ببندم که  نمی دانستید موفقیت به تقریبا یک شبه آنها نتیجه سالیان دراز اعمال تغییر و اصلاحات مختلف بود.

بله دقیقا این گروه پیش از انتشار آلبوم معروف خودشان تحت عنوان Rumours در طی یک بازه زمانی 10 ساله ، بیش از 14 نفر از اعضای باند خود را تغییر داده بودند. در حوزه بازاریابی، موفقیت به ندرت در نتیجه همکاری با اولین تیم همکاران شما به دست می آید.

 

نباید تسلیم شوید :

موسی و و قوم بنی اسرائیل بیش از 40 سال متوالی بدون تسلیم شدن در بیابان سرگردان بودند. شما به خودتان و احتمالا به حضرت موسی این دِین را دارید که هر روش خلاقانه موجود در حوزه بازاریابی را حداقل سه بار پیش از تسلیم شدن امتحان کنید. فراموش نکنید که تکرار و پیگیری و باز هم تکرار و پیگیری بهترین دوست و همراه هر بازاریابی است.

 

باید حاضرین در قیف فروش خودتان را تغذیه کنید :

مراجعین یا آَشنایان با برند شما می توانند در مرحله اول به مشتری بالقوه و سپس به مشتری تبدیل شوند و این مشتریان در مرحله بعدی خود می توانند مراجعین دیگری را به شما ارجاع داده و با خلق مشتریان بالقوه جدید این روند را از ابتدا برای شما تکرار کنند.

برای هزاران سال متمادی، این فرایند بازاریابی (که از آن تحت عنوان قیف فروش هم یاد می شود) بر تمام فعالیت‌های بازاریابی شرکت ها حکومت کرده است و اشکالی در این گفته نمی بینم که ادعا کنم این روند برای حداقل 1000 سال دیگر هم ادامه پیدا خواهد کرد.

 

با مقدس شمردن بازاریابی ، همیشه آن را به یاد داشته باشید :

کمپین های موفق بازاریابی هرگز تعطیلی بنام فصل تابستان ندارند و هرگز در زمان مقتضی و سر فرصت طراحی و اجرا نشده و نمی شوند. بلکه باید بخش مهمی از زمان خود را به موفقیت آنها اختصاص دهید.

من اعتقاد دارم که اختصاص زمان ثابت و مشخص روزانه در هر هفته به این دست از فعالیت ها در موفقیت آنها بسیار اثرگذار می باشد این زمان برای من و با توجه به فعالیت های دیگری که دارم، عموما پنج شنبه بعد از ظهرها است؛ که البته برای شما می تواند متفاوت از برنامه من باشد اما اینکه چه روز و ساعتی را به آن اختصاص می دهید، مهم این است که با تمام وجود به آن افتخار کنید و برای آن احترام قائل باشید.

 

باید هر سال یکی از وظایف بازاریابی خود را حذف کنید :

نمی توانم تعداد بازاریابان خسته و عصبی که در طی 15 سال گذشته ملاقات کرده ام را بطور دقیق برای شما عنوان کنم. همچنان که وظایف مختلف یکی پس از دیگری به مجموعه وظایف آنها افزوده می شود .

چیزی از مجموعه این وظایف آنها کاسته نمی شود. شما به عنوان یک بازاریاب باید یکبار برای همیشه این روند را برای خودتان متوقف کنید و هر سال یک وظیفه بازاریابی را که نسبت به بقیه از اهمیت کمتری برخوردار است را شناسایی کرده و آن را حذف کنید. اغلب اوقات، شخصی کاری را به صورت مستمر انجام می دهد (مثلا ارائه یک گزارش)، اما در واقع این فعالیت ارزش افزوده ای را برای وی به دنبال ندارد.

پس سعی کنید هر سال یک فعالیت را از مجموعه وظایف خود حذف کنید؛ چرا که سلامت کلی شما به این مسئله وابسته است.

 

نباید در طی فواصل زمانی کم رونقی از بودجه بازاریابی کم کنید :

مجموعه تحقیقاتی آموزشی McGraw-Hill در یک تحقیق به بررسی و تحلیل 600 شرکت و هزینه های بازاریابی آنها دست زده است این تحقیق به این نتیجه رسیده است که آن دسته از شرکت هایی که در دوران رکود میزان بودجه بازاریابی و تبلیغات خود را افزایش داده یا حفظ کرده‌اند در طی 5 سال پس از آن دوران با افزایش فروش خود به میزان 275% مواجه بوده اند اما آن دسته از شرکت هایی که بودجه تبلیغات و بازاریابی خود را کاهش داده اند پس از دوره رکود تنها شاهد 19% افزایش فروش خود بوده اند.

 

باید برای کارکنانی که در حال ترک مجموعه شما هستند احترام قائل شوید :

به یاد دارم که زمانی مشتری داشتم که در صنعت گردشگری فعالیت می کرد و گزارش را برای من تهیه کرده بود که نشان می داد مشتریان جدید وی از کدام منبع به سوی وی می آمدند.

دومین منبع تامین مشتری برای وی کارکنان قبلی وی بود. بنابراین از این گزارش مشخص می‌شد که اغلب جستجوگران تورهای گردشگری همیشه از این کارکنان سابق در مورد چگونگی رزرو کردن یک تور مشابه با چیزی که مثلا از یکی از دوستان خود شنیده بودند، می پرسیدند و این کارکنان سابق هم آنها را به کارفرماهای سابق خود ارجاع می دادند.

پس وقتی که شما برخورد خوبی با کارکنان در حال جدا شدن از تیم خود دارید، آنها خیلی راحت ممکن است تبدیل به نیروها یا نمایندگان رایگان شما شوند و مشتری های مختلفی را برای شما خلق کنند.

 

باید در اغلب موارد از مخاطب تشکر کنید :

متاسفم که باید اعلام کنم در عصری زندگی می کنیم که در آن به غرور داشتن ، افتخار می‌شود  اما یک بازاریاب دقیق و زیرک می تواند در آوردن رفتار خوب و مردمی به یک دنیای غیر متمدن نقش مهمی بازی کند.

از بین راه های بیشماری که برای تشکر کردن از مشتریان وجود دارد یکی از بهترین های آنها یادداشت های تشکر کارت های مبلغ دار خرید و جشن و مهمانی های مناسبتی است.

اگر قرار باشد تنها به چند نمونه مهمتر از آنها اشاره کنیم. این روش های در عمل نباید رویکردی نمایشی داشته باشند بلکه فقط و فقط باید توجه داشت که این تشکرها کاملا درجه یک و معقول باشند تا لطف و مهربانی شما در نهایت با پاسخی از طرف مشتری
روبرو شود.

نکاتی در زمینه بازاریابی موفق

نکاتی در زمینه بازاریابی موفق  نکاتی در زمینه بازاریابی موفق  نکاتی در زمینه بازاریابی موفق  نکاتی در زمینه بازاریابی موفق  نکاتی در زمینه بازاریابی موفق  نکاتی در زمینه بازاریابی موفق  نکاتی در زمینه بازاریابی موفق  نکاتی در زمینه بازاریابی موفق

 

Web Master

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا