رفتن به محتوای اصلی
بازاریابی از نگاه موفق‌ ترین کسب‌‌ و‌ کارهای دنیا

بازاریابی از نگاه موفق‌ ترین کسب‌‌ و‌ کارهای دنیا

بازاریابی از نگاه موفق‌ ترین کسب‌‌ و‌ کارهای دنیا

انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) :

بازاریابی یعنی زنجیره‌ای از اقدامات، تمهید روش‌ های متداول ، و فرایندی شامل خلق ، برقراری ارتباط ، ارائه ، و نیز تبادل موارد پیشنهادی که از منظر مشتریان ، ارباب رجوع ، شرکای تجاری و در نگاه کلان کل جامعه دارای ارزش است.

 

فیلیپ کاتلر  :

بازاریابی، علم و هنر کشف خلق و تولید ارزش برای ایجاد رضایت در بازار هدف با تمرکز بر سودآفرینی است بازاریابی نیازها و خواسته‌های تحقق نیافته را شناسایی می‌کند.

بازاریابی یعنی تعریف اندازه‌گیری و تعیین بزرگی بازار شناسایی شده و میزان استعداد سودآوری آن بازار؛ مبتنی بر این تشخیص که یک بنگاه تجاری قادر است تا در کدام بخش از بازار بهترین عملکرد را داشته باشد، «بازاریابی» با طراحی و ارتقای خدمات و محصولات متناسب با بازار مورد‌نظر نقش‌آفرینی می‌کند.

 

جِی بایِر :

در‌حقیقت ، بازاریابی ، پیام‌ ها یا کنش‌های بازار است که خود مولد پیام‌ها یا کنش‌ هایی است.

 

جولی باریل :

به شکل سنتی، بازاریابی ابزاری ارتباطی ، مبادلاتی است و با هدف جلب اقبال مشتریِ هدف به القای ارزش می‌پردازد که این در نهایت به فروش محصولات و خدمات منتهی می‌شود.

هر‌چند که با ظهور رسانه‌ های دیجیتال به‌ ویژه شبکه‌ های اجتماعی و فناوری‌ های خلاقانه مفهوم آن تا حد زیادی دستخوش تغییر شده است امروزه بازاریابی به ایجاد رابطه‌ای پایدار، عمیق و هدفمند با افرادی می‌پردازد که طالب محصولات و خدمات آنها هستند.

گستره‌ی متنوع و روز‌افزون دنیای رسانه‌ها در عین حال که توانایی ارتباطی بازاریاب‌ ها را با دشواری‌هایی روبرو می‌کند ضمنا فرصت‌ها و امکانات فوق‌ العاده‌ ای را برای خلق دستاورد‌های چشمگیر در اختیار آنها قرار می‌دهد.

 

مری الن بیانکو :

تعریفی بازاریابی از دید مری الن بیانکو همان تحقیق، هدف‌گذاری، ارتباطات (تبلیغات/ ایمیل تبلیغاتی) و بیشتر روابط عمومی است نسبتِ بازاریابی به فروش برای بازاریاب‌ ها مانند نسبتِ شخم زدن به کشت‌وکار برای کشاورزان است بازاریابی شرایطی را فراهم می‌کند تا مشتری گامی عملی در جهت خرید محصول یا خدمات مورد‌نظر‌ خویش بردارد.

 

رنه بلاژه :

بازاریابی گونه‌ای از تعامل جاری ارتباطات با مشتری است که در آن پرورش و هدایت هدفمند ذهنی، و اطلاع‌ رسانی صورت می‌گیرد و منجر به ارتباط با مشتری در بستر زمان می‌شود ایجاد رابطه «در بستر زمان» بخش مهمی از این تعریف است زیرا اعتماد فقط در گذر زمان شکل می‌گیرد.

با شکل‌گیری اعتماد اجتماعی از مشتریان حول محصولات و خدمات پدید می‌آید که درست همانند صاحب محصول یا خدمت مورد‌نظر نسبت به آن شور و شوق از خود نشان می‌دهند.

این مشتریان به مشتریان فعال، وفادار و مبلغانی بدل می‌شوند که محصول و خدمت شما را به دیگران توصیه می‌کنند خرید از شما را ادامه می‌دهند و در اکثر موارد به جمع دوستان شما می‌پیوندند.

بازاریابی شیوه‌ی موثر شناسایی عوامل کشش و شور و شوق مشتریان نسبت به خود برند است که با مشارکت دادن مشتری در این فرآیند، منجر به شکل‌گیری بهترین بخش از این روند یعنی پیوند قلبی و دوستی‌ میان برند و مشتری می‌شود.

 

توبی بلومبرگ :

پروفسور فیلیپ کاتلر معتقد است که بازاریابی یعنی رفع نیازهای مشتری با هدف سودآوری است. اما تعریف بازاریابی از نگاه بلومبرگ از هدف اطلاع‌ رسانی ویژگی‌های محصول فراتر می‌رود.

بازاریاب‌ها برای ایجاد تجربه‌ای ۳۶۰ درجه مسئولیت دارند. مثلا در هر یک از شبکه‌های اجتماعی جهانی مختلف نیازهای ارتباطی متفاوتی پاسخ داده می‌شود. پس باید مدیوم‌های مختلف، روش کار و جایگاه هر یک را به خوبی شناسایی کرد.

از اینرو، باید در پاسخگویی به نیازهای ارتباطی کاربر در شبکه‌ای مانند «توییتر» با کارکرد و رویکرد یک بازی آنلاین تبلیغاتی تفاوت‌هایی قائل شد نقطه‌ی ارتباط با هر مشتری برای ارائه‌ی خدمات تا فروش باید به‌دقت بررسی شود و این موارد ملاحظات بازاریابی مدرن را تشکیل می‌دهد.

 

مت بلومبرگ :

بازاریابی در صورت اجرای صحیح، خود یکی از استراتژی‌ های کسب‌ و کار است گزاره‌ی ارزشمند (وجه پرکشش یک شرکت یا محصول در نگاه مشتریان value proposition)، استراتژی‌ بازار (راهکار عملی که چگونگی دستیابی یک شرکت به مشتریان و مزیت رقابتی را تبیین می‌کند

و جایگاه و تصویر جهانی برند در ذهن مصرف‌کننده (brand positioning). و بازاریابی به شیوه‌ی نادرست یعنی تهیه‌ی فهرست بی‌ پایانی از کارهایی تبلیغاتی و انجام امور مختلف در جهت ارتقای برند که هرگز به سرانجام و نتیجه‌ی مشخصی نخواهد رسید.

در عصر حاضر، بازاریابی باید به طور عمده قابلیت سنجش اثربخشی، ثمربخشی و اندازه‌گیری میزان اهداف کسب و کار را داشته باشد. هنگامیکه بازاریابی به شکل درست انجام شود یعنی از نقطه «الف» آغاز و با نظم و دقت به نقطه «ب» برسد و سپس آمیخته با آمیزه‌های فرهنگ به سمت نقطه «ج» شتاب بگیرد.

 

مارک بورجس :

تعریف بازاریابی از دید مارک بورجس فرآیندی است که در آن هر شرکت نیازهای مشتریان را به درآمد تبدیل می‌کند.

 

لیندا بایِر :

به کمک طراحی بازاریابی پیام/هدف درست را به همان فردی که باید می‌رساند این رابطه به معنای یافتن فردی است که با محصول و خدمت شما به طرزی نامحسوس و وسوسه‌ انگیزی ارتباط فردی برقرار می‌کند.

بازاریابی می‌تواند به سادگی برقراری هوشمندانه‌ی ارتباطات هدفمند با افراد متخصص و مشتریان احتمالی در یک رویداد (event) یا به پیچیدگی کمپینی تبلیغاتی با هزینه‌ی چندین میلیون دلاری باشد.

کمپینی که در آن انواع رسانه‌های چاپی، دیجیتالی ، روابط عمومی، شبکه‌های اجتماعی و… در خدمت انتقال پیامی مشخص با هدفی واحد باشد. برخی از بهترین دست‌ آورد‌های بازاریابی حاصل بهره‌گیری از ساده‌ترین خلاقیت‌هاست گاهی اوقات سادگی بهترین استراتژی است.

 

هایدی کوهن :

همگام با اهداف کسب‌وکار شرکت، بازاریابی منابع کمیاب مشتری توجه و درآمد خالص را برای رسیدن به درآمدی سودآور جذب می‌کند بازاریابی فرایند رساندن محصول یا خدمات از تولیدکننده به مشتری نهایی است.

این فرایند از توسعه و تولید محصول آغاز می‌شود و تا فروش نهایی و خدمات پس از فروش ادامه می‌یابد. استراتژی بازاریابی شامل اهداف تجاری، مشتریان هدف، استراتژی‌های بازاریابی، راهبردهای بازاریابی و معیار‌های مرتبط با آن است.

کارکرد بازاریابی در طول تمام فرایند خرید مشتری ادامه می‌یابد؛ این فرایند شامل تحقیق و پرس‌ و جو برای خرید ، مشارکت در فرایند خرید بعد از خرید (خدمات پس از فروش) است و تا وفادار شدن مشتری ادامه پیدا می کند.

 

سُل کُلت :

بازاریابی یعنی فراهم آوردن شرایطی که مشتری با تجربه‌ی آن مجاب به برقراری ارتباط شخصی می‌شود و تمایل دارد که این تجربه‌ی خوشایند را با دیگران به اشتراک بگذارد.

 

جف کالتر :

بازاریابی یعنی روایتی جالب توجه از کسب‌و‌کار خود برای جلب‌نظر مشتریان، شرکا، سرمایه‌ گذاران کارکنان و همه‌ی افرادی که با شرکت در تعامل هستند.

این روایت شما به مشتری کمک می‌کند که تصمیم بگیرد آیا به محصول شما به عنوان یک کالای خوشایند نگاه کند یا از آن تصویری از یک کالای ضروری ناخوشایند در ذهن خود داشته باشد. این شیوه‌ی تعامل افراد با برند شما است. این در‌حقیقت تاثیر واقعی برند شما در آغاز ارتباط ، میانه‌ی راه و در پایان رابطه با مشتری است.

 

استیو داوسُن :

بازاریابی یعنی کالاهایی که مرجوع نمی‌شوند و مشتریانی که دوباره برای خرید محصول ما باز‌ می‌گردند.

 

شناندو دیاز :

بازاریابی دارای کمترین رابطه با ارائه‌‌دهنده‌ی خدمات است و در عوض ارتباط تنگانگی با خود مشتری دارد. بازاریابی با جهت‌دهی صحیح و خلق حس همراهی در درون ذهن مشتری و پاسخگویی به نیاز‌های مشتری به طور همزمان با تثبیت جایگاه ارائه‌دهنده‌ی خدمات نزد مخاطب تصویری از یک مرجع و مشاور قابل‌اعتماد را در ذهن ایشان شکل می‌دهد و بازاریابی درست و خوب، جاده‌ای دوطرفه است و خواسته‌های مشتریان را درک می‌کند و آن ها را محقق می‌سازد.

 

استیو دیکستاین :

تعریف بازاریابی از نظر دیکستاین به خشنود کردن مصرف کننده، مشتری یا کاربر با ایجاد کسب منفعت یا دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده خلاصه می‌شود.

بازاریابی از نگاه موفق‌ ترین کسب‌‌ و‌ کارهای دنیا

بازاریابی از نگاه موفق‌ ترین کسب‌‌ و‌ کارهای دنیا  بازاریابی از نگاه موفق‌ ترین کسب‌‌ و‌ کارهای دنیا  بازاریابی از نگاه موفق‌ ترین کسب‌‌ و‌ کارهای دنیا   بازاریابی از نگاه موفق‌ ترین کسب‌‌ و‌ کارهای دنیا 
Web Master

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا