رفتن به محتوای اصلی
بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچینگ چگونه به موفقیت شغلی شما کمک می کند؟

کوچینگ چیست؟

کوچینگ یک رابطه شراکت بین مربی(Coach) و مراجع (Coachee) که در نتیجه آن، مراجع فکرش به کار می افتد و خلاق تر می شود تا توانایی فردی و حرفه ای اش را شناسایی کند و حاصل آن این است که، توانمندی خود را در حیطه های مختلف به حداکثر می رساند.

مربیگری یک نوع مشارکت بین یک مربی (با تجربه) و یک فرد یا تیم است که از دستیابی به نتایج فوق العاده، براساس اهداف ایجاد شده توسط فرد یا تیم، پشتیبانی می کند.افراد از طریق فرایند مربیگری، روی مهارت ها و کارهای مورد نیاز برای تولید فردی و موفقیت آمیز نتایج مربوطه تمرکز می کنند.

فرد یا تیم، کانون مکالمه را انتخاب می کنند، در حالیکه مربی با گوش دادن و تعریف آنچه که برداشت کرده و سوالات و روشهای دیگر کمک کند که مراجع پیشنهادهای متفاوت و کنش های جدید را بوجود بیاورند.

از طریق فرایند مربیگری، وضوح و روشنی (clarity) که برای پشتیبانی از موثرترین کنش ها و اقدامات مورد نیاز است، بدست می آید.مربیگری، پیشروی تیمی و فردی را از طریق فراهم نمودن تمرکز (focus) بیشتر و آگاهی از احتمالات منجر به موثرترین انتخابات، تسریع می کند.

مربیگری روی مسائلی مانند اینها تمرکز می کند: اکنون افراد کجا هستند، و آنها چه کاری می خواهند انجام دهند تا به آنچه که در آینده می خواهند برسند. نتایج از خواسته ها، انتخاب ها و عملکردهای فرد یا تیم با پشتیبانی مربی و بکار بردن مهارت ها و شیوه های مربیگری به دست آمده است.

مهارت های کوچینگ

بیزینس کوچینگ چیست؟

این واژه شاید فقط چند سالی باشد که به گوشمان رسیده، ولی جالب است بدانید که بیزینس کوچینگ قدمتی طولانی تر در خارج از ایران دارد. ریشه کلمه کوچ (coach) به کلمه لاتین Kocsi  (به معنای کاسکه) برمی گردد و نام روستایی است که برای اولین بار وسیله حمل و نقل کالسکه در آن ساخته شد و البته بعدها (در سومین دهه از قرن نوزده میلادی) از این لغت در زبان عامیانه انگلیسی به معنای مربی یا معلم استفاده شد. بعد ها نیز این واژه به در ورزش مورد استفاده قرار گرفت (سال 1861). امروزه اما واژه بیزینس کوچ با مفهومی جدیدتر از تاریخچه دو قرن پیش خود برای فرآیندی استفاده می شود که در آن فرد یا افرادی (از موقعیتی که دارند) می خواهند به موقعیت جدیدتری انتقال داده شوند.

در دنیای امروز، صرفا راه اندازی یک کسب و کار کافی نیست و شما نیاز به مهارت ها و دانش های بیشتری دارید که یکی از آنها بیزینس کوچینگ می باشد. اگر بعد از راه اندازی کسب و کار خود می خواهید که آن را ارتقا دهید تا به فروش بیشتر، برندینگ و موفقیت دست پیدا کنید لزوما هزینه های گزاف تبلیغاتی و استخدام افراد متخصص با حقوق های بالا تضمین موفقت شما نیست.

فرآیند بیزینس کوچینگ به کمک مدیر و خالق یک کسب و کار می آید تا به او در وهله اول بیاموزد که چطور آینده آن کسب و کار را روشن کند و در ادامه چگونه این فرآیند را برای همگام سازی اهداف و استراتژی های ذهنی بکار گیرد. یک مدیر کسب و کار در وهله اول باید بفهمد که چرا رشد کسب و کار برایش مهم است و این رشد چه تاثیری در زندگی او و دیگران خواهد داشت و این دقیقا همان نقطه است که یک بیزینس کوچ می تواند با او کمک کند.

اشتباه نکنید!

یک بیزینس کوچ مشاور کسب و کار یا مشاور برندینگ شما نیست. یک بیزینس کوچ همانند یک مربی در کنار شما حضور خواهد داشت تا شما در وهله اول در کنار او اهداف صحیح  مسیر کسب و کار خود را را ترسیم کنید و سپس این مربی همانند نیروی محرکه ای به شما انگیزه می دهد تا شما را برای رسیدن به اهدافتان متمرکز نگه دارد.

دقیقا او همانند آینه ای است تا شما درون این آینه بتوانید نقاط ضعف و قوت خود را ببینید و صدالبته این تمام کارهایی نیست که یک بیزینش کوچ انجام می دهد. این تنها بخشی از آموزه های این مربی بزرگ است.

Business Knowledge

تفاوت بیزینس کوچینگ با مشاوره‌ی مدیریت چیست؟

بیزینس کوچینگ و مشاوره‌ی مدیریت هر دو هدف یکسانی را دنبال می‌کنند، اما روش متفاوتی را برای رسیدن به هدف برمی‌گزینند.در هر دو نوع خدمت، هدف کمک به کارآفرین یا مدیر برای دستیابی به اهداف عملکردی‌ است.این هدف عملکردی ممکن است افزایش سودآوری، اجرای استراتژی بازاریـابی جدید، تغییر در ساختار سازمانی، بهبود برنامه‌های یادگیری و توسعه‌ی کارکنان و… باشد.

مشاور مدیریت: 

بر تجربه و دانش قبلی خود در آن حوزه متکی است و تلاش می‌کند براساس تحلیلی که از وضعیت سازمان انجام داده است، به کارآفرین یا مدیر راه‌حلی ارائه دهد.

این راه‌حل‌ها ممکن است به نتیجه برسند یا نرسند. یکی از فرضیاتی که در مشاوره‌ی مدیریت مطرح است، این است که می‌توان براساس وضعیت گذشته، آینده را پیش‌بینی نمود.

بیزینس کوچینگ:

بر عمل‌گرایی و اقدام کردن مراجع استوار است. از نظر بیزینس کوچ، کمبود دانش یا مهارت مشکل اصلی مراجع نیست و حتی اگر مراجع در زمینه‌ی خاصی دانش نداشته باشد می‌تواند آن را کسب کند یا به دیگران برون‌سپاری کند.

بیزینس کوچ تلاش می‌کند مراجع را به اقدام کردن ترغیب کند و از این طریق یادگیری او را افزایش دهد.با افزایش عدم‌قطعیت‌ها در دنیای کسب‌وکار امروزی، بسیاری از دانش‌ها تا زمانی که اقدامی انجام نشود پدیدار نخواهند شد.

بیزینس کوچ به مراجع کمک می‌کند، ضمن کنترل ریسک‌هایش اقداماتی مؤثر انجام دهد. مؤثر یعنی اقدامی که از آن یادگیری سریع و کم‌هزینه حاصل می‌شود. با تکرار اقدام‌ها و افزایش یادگیری، پاسخ مسائل نیز پدیدار خواهند شد.

بیزینس کوچینگ و مشاوره‌ی مدیریت  جایگزین یکدیگر نیستند بلکه می‌توانند به عنوان مکمل هم به کار روند. گاهی نیز این دو حوزه اشتراکاتی پیدا می‌کنند.مثلاً ممکن است بیزینس کوچ براساس تجربه‌ی شخصی، راهکارهایی را نیز به کارآفرین پیشنهاد دهد (هر چند این کار اصلی او نیست) یا ممکن است مشاور مدیریت در مواقعی، مراجعش را به اقدام ترغیب کند. هر کدام از این روش‌ها اثربخشی خاص خود را دارند و این کارآفرین است که باید تشخیص دهد، کدام نوع خدمات برایش مناسب‌تر است.

مشاور کسب‌وکار چه کاری انجام می‌دهد؟

مشاور کسب‌وکار بیش از یک متخصص است که بخواهد در یک زمینه خاص کمک کند. آن‌ها مهارت‌هایی که ما نداریم را به ما آموزش می‌دهند، کسب‌وکارمان را تحلیل می‌کنند تا برنامه‌ای عملیاتی برای رشد و پیشرفت آن تنظیم شود. این افراد درحوزه برنامه‌ریزی کسب‌وکار و استراتژی خبره‌اند. مشاورین کسب‌وکار تجربیات زیادی در زمینه جذب مشتری، فرآیندها و سیستم‌های سازمانی، طراحی خدمات، قیمت‌گذاری، فروش و بازاریابی دارند. مشاور کسب‌وکار طبق برنامه‌ای که تدوین می‌کند، اقداماتی انجام می‌دهد تا سازمان به اهداف خود برسد.

کوچ کسب‌وکار چه کاری انجام می‌دهد؟

یبزینس کوچ بر روی مهارت‌های شما کار می‌کند تا ارتقا یابد. هدف کوچ این است که بهترین شما پدیدار شود. کوچ کسب‌وکار همراه شما خواهد بود تا اهداف را مشخص کنید و با طوفان فکری راهکار تولید کنید و در راه توسعه کسب‌وکارتان با انگیزه باقی بمانید. تمرکز کوچ کسب‌وکار بر روی طرز فکر شماست تا باورهای مانع و ترس‌هایتان را شناسایی کند. متناسب با هر اقدامی که طراحی می‌شود، کوچ پشتیبان و حامی شما خواهد بود تا آن اقدام را انجام دهید. در مجموع قرار است خود شما با همراهی کوچ برای کسب‌وکارتان برنامه‌ریزی کنید و در ادامه نیز کوچ تا اجرای آن در کنار شما خواهد ماند.

ابتدا نیاز سنجی انجام می شود.  سپس مشاوره ها و آموزش های متناسب با نیاز به شما داده می شود سپس در کنارتان هستیم که مشکلات احتمالی برطرف شود. دقیقا مثل یک مربی فوتبال که کنار زمین می ایستد تیم را هدایت و رهبری می کند و به اعضای تیم آموزش های لازم را می دهد.

تهیه برنامه عملیاتی 

چه اقداماتی ، توسط چه کسانی ، چگونه ، چه زمانی باید انجام شود؟

کاربردهای بیزینس کوچینگ در دنیای کسب‌وکار

از سی‌سال پیش تاکنون، بیزینس کوچینگ در صنایع مختلفی از جمله کالاهای زودمصرف (FMCG)، انرژی، لوازم خانگی، خدمات بهداشتی و درمانی، آموزش، مالی و سرمایه‌گذاری، ساختمان و… با موفقیت به کار گرفته شده است.

از جمله مهم‌ترین کاربردهای بیزینس کوچینگ در دنیای کسب‌وکار، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راه‌اندازی و رشد کسب‌وکار
  • افزایش فروش، درآمد و سودآوری
  • کاهش هزینه‌های غیرضروری
  • بهبود راندمان کاری
  • افزایش دلبستگی کارکنان (Employee Engagement) = کاهش نرخ خروج کارکنان
  • جذب و نگهداشت استعدادها
  • مدیریت ارتباط با مشتریان=مشتری‌مداری و مشتری‌نوازی
  • افزایش اثربخشی استراتژی‌های بازاریابی
  • افزایش سهم بازار و سهم جایگاه ذهنی مشتری
  • تقویت جایگاه برند سازمان
  • افزایش بهره‌وری و بهبود فرآیندهای سازمانی
  • توسعه بازار و ورود به بازارهای جدید

بیزینس کوچینگ اختصاصی | خدمات مربیگری کسب و کار

مزایای استفاده از بیزینس کوچینگ برای کسب‌وکار شما چیست؟

برخی از مهم‌ترین مزایای بهره‌گیری از خدمات بیزینس کوچینگ عبارتند از:

تمرکز بهتر

زمانی که مجبور هستید همزمان کارهای متعددی را پیگیری کنید، ممکن است به آسانی در این کارها غرق شوید و تمرکز خود را از دست دهید. یک بیزینس کوچ خبره، به شما کمک می‌کند که تصویر بزرگ‌تر را ببینید و بلافاصله روی نواحی خاصی تمرکز کنید که نیاز به توجه شما دارند.

تعیین اهداف به صورت کاملا روشن

پیش از هرگونه برنامه‌ریزی، باید به وضوح بفهمید که می‌خواهید به چه اهدافی برسید. بیزینس کوچ به شما کمک می‌کند درک کنید هر قدمی که برمی‌دارید، چگونه شما را به اهدافتان نزدیک‌تر می‌کند.

مسئولیت‌پذیری بیشتر

یک بیزینس کوچینگ خوب، شما را در برابر انجام کارهایی که باید برای نیل به اهدافتان انجام دهید، پاسخگو و مسئول می‌کند.

خلق ایده‌های مفید

ممکن است دیدن تمام راه‌های مختلف غلبه بر مشکلات، به تنهایی برای شما دشوار باشد. بیزینس کوچ، متفکری خلاق است که همواره ایده‌هایی در اختیار شما می‌گذارد که به ذهن شما نمی‌رسند.

توسعه فردی

بیزینس کوچینگ تنها برای رشد کسب‌وکار قابل استفاده نیست. مهارت‌ها و دانشی که بیزینس کوچ به شما آموزش می‌دهد، به رشد فردی شما نیز کمک شایانی می‌نماید.

تجربه

یک بیزینس کوچ باتجربه، پستی و بلندی‌های زیادی را به خود دیده است. نمی‌توانید به آسانی، خرد ناشی از سال‌های متمادی کار کردن با انواع مختلف شرکت‌ها و مالکان کسب‌وکار را نادیده بگیرید.

سوددهی بهتر

با کمک یک بیزینس کوچ می‌توانید هر سال کسب‌وکار خود را رشد دهید و شاهد افزایش سوددهی آن باشید. بدون کمک بیزینس کوچ، احتمالا نمی‌توانید به خوبی و با سرعت، خود را با اقتصاد همواره در حال تغییر وفق دهید.

برنامه‌ریزی مالی هوشمندانه‌تر

این کار یکی از چالش‌برانگیزترین قسمت‌های اداره یک کسب‌وکار است. بیزینس کوچ در تمام موارد مربوط، از توسعه بودجه تا قیمت‌گذاری خدمات و محصولات جدید، به شما کمک می‌کند. می‌توانید تمام سوالات مالی خود را با او مطرح کنید و مطمئن باشید که تصمیم هوشمندانه‌ای برای کسب‌وکار خود اتخاذ می‌کنید.

آیا بیزینس کوچینگ واقعاً می‌تواند به موفقیت کسب‌وکار شما کمک کند؟

تحقیقات فدراسیون بین‌المللی کوچینگ ICF نشان می‌دهد ۷۰ درصد صاحبان کسب‌وکارهای کوچک که یک کوچ کسب‌وکار را استخدام کرده‌اند، توانسته‌اند عملکرد خود را بهبود دهند و ۹۹ درصد از کارآفرینان خوشحال بودند که تصمیم به استخدام یک مربی کسب‌وکار گرفته‌اند.

  •  ۸۶ درصد از کسب‌وکارهایی که از خدمات بیزینس کوچینگ استفاده کرده‌اند، نرخ بازگشت سرمایه‌شان (ROI) مثبت بوده است. یعنی هزینه‌ای که برای این خدمات پرداخته بودند را از محل افزایش درآمد و سودآوری درآورده‌اند.

پژوهش‌های مؤسسه هی گروپ نتایج زیر را در مورد بیزینس کوچینگ نشان داده است:

  • حدود ۴۰ درصد از شرکتهای فورچون ۵۰۰ (پانصد شرکت برتر دنیا) از خدمات بیزینس کوچینگ استفاده می‌کنند.
  • بیزینس کوچینگ توانسته است تا حداکثر ۵۲۹ درصد بازگشت سرمایه (ROI) برای کسب‌وکارها ایجاد کند.
  • استفاده از خدمات بیزینس کوچینگ در ۶۱ درصد موارد منجر به بهبود وضعیت رضایت شغلی کارمندان شده است.
  • در ۱۹ درصد موارد نرخ بازگشت سرمایه بیش از ۵۰ برابر و در ۲۸ درصد موارد نرخ بازگشت سرمایه بین ۱۰ تا ۴۹ برابر اتفاق افتاده است.
  •  ۵۳ درصد از سازمان‌ها، بهبود نرخ بهره‌وری را گزارش کرده‌اند.

آیا کسب‌وکار شما به بیزینس کوچینگ نیاز دارد؟

از جمله این زمینه‌ها که کسب‌وکارها و کارآفرینان می‌توانند از خدمات بیزینس کوچینگ بهره‌مند شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غلبه بر موانع ذهنی شروع کارآفرینی
  • وبمستری
  •  دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی اینترنتی)
  • تدوین و ارزیابی مدل کسب‌وکار
  • تیم‌سازی و مدیریت تیم‌ها
  • توسعه کسب‌وکار (Scaling)
  • و…

سه دلیلی که شما به یک مربی Coach نیاز دارید:

  • رشد شخصی

از مزایای افرادی که پیش از شما مسیر را رفته‌اند، استفاده کنید. چیزهای زیادی برای یادگرفتن از افرادی که پیش از ما آنجا بوده و این کار را انجام داده‌اند، وجود دارد. مطمئناً طی سال‌ها، بارها روش اداره کسب‌وکار ما تغییر پیداکرده است اما اصول اساسی و پایداری در هر کسب‌وکار موفق و سروکار داشتن با افراد به‌ویژه آن فردی که هرروز در آینه می‌بینید، وجود دارد. نباید برای کمک خواستن شرمنده شوید. هوشمندانه‌تر کارکنید، نه سخت‌تر.

  • زمانتان را صرفه‌جویی کنید

شما آن‌قدر زمان ندارید که در صدر آخرین تغییرات در تبلیغات فیس‌بوک، PPC, SEO و مانند آن بمانید. با پیچیده‌تر شدن کسب‌وکارها و افزایش سرعت تغییرات با کمک یک مربی باتجربه، زمان و پول خود را پس‌انداز کنید.

  • استفاده از اهرم فناوری

امروزه بیش از هر زمان دیگری، فناوری‌های طراحی‌شده زیادی برای کسب‌وکارهای کوچک وجود دارد که این راهکارها می‌تواند زندگی و کسب‌وکار شما را متحول کند. مشکل این است که بیشتر صاحبان کسب‌وکارهای کوچک دانش و زمان لازم برای به‌کارگیری این ابزارها را ندارند؛ بنابراین از یک منبع متخصص برای کمک و موفقیت در این سفر استفاده کنید.

از کمک گرفتن نترسید. صاحبان موفق کسب‌وکارهای کوچک به دنبال استفاده از مربی ها آموزش و تربیت خود و کارمندانشان برای غلبه بر چالش‌ها و یادگیری مهارت‌ها و برخورد با پیچیدگی‌ها هستند. آن‌ها کمک گرفتن را به‌عنوان روشی برای بهبود خود و رقابت‌پذیری کسب‌وکارشان در نظر دارند.

اداره کسب‌وکار‌ها مانند سوار شدن ترن هوایی است یک روز اوضاع کسب‌وکارتان عالی به نظر می‌رسد اما پس از مدتی احساس می‌کنید همه چیز با سرعت در حال سقوط است. استخدام یک مربی کسب‌وکار به شما بصیرت می‌دهد که ببینید، چگونه بهتر کسب‌وکارتان را اداره کنید، با این‌کار می‌توانید میزان فروش را افزایش دهید یا توانایی‌های خود را بهبود بخشید.

به طور ساده چارچوب بیزینس کوچینگ را می‌توان در سه گام تعریف کرد:

۱) عقد قرارداد (Contracting)

این گام شامل برگزاری جلسه آغازین، توافق بر سر خروجی‌های مطلوب، تعریف شیوه‌ی پرداخت حق‌الزحمه کوچ (درصدی، درآمد ثابت و…)، نحوه‌ی برگزاری جلسات و تعیین تعهدات طرفین در قبال یکدیگر است.

۲) شفافیت و تغییر (Clarity and Change)

این گام شامل استفاده از ابزارها و مدل‌های کوچینگ برای شفاف شدن اقدامات و گام‌های اجرایی، تعیین اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت و پیگیری برای انجام شدن اقدامات توسط کوچی است.

۳) پایان (Closing)

در این گام مربی  و مراجعه کننده مسیر طی شده را ارزیابی می‌کنند، نتایج به دست آمده را به رسمیت می‌شناسند. در مورد ادامه‌ی همکاری در همین زمینه یا زمینه‌ای دیگر تصمیم می‌گیرند و نحوه‌ی حفظ ارتباط بعد از پایان دوره‌ی کوچینگ را مشخص می نمایند.

bnasehi

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا