رفتن به محتوای اصلی
تفاوت بازاریابی سنتی و پارتیزانی

بازاریابی پارتیزانی

 تفاوت بازاریابی سنتی و پارتیزانی

جی کنراد لوینسون در سال 1984 کتابی با نام بازاریابی پارتیزانی را منتشر کرد که در آن در خلال معرفی اینتکنیک، بر این موضوع تمرکز کرد که یک شرکت کوچک چگونه می‌تواند با بودجه کم، با شرکت‌های بزرگ‌تر رقابت کند.

در واقع می توان گفت که بازاریابی هنر تغییر دادن عقاید مردم و یا حفاظت از عقاید آنها است. البته به شرط این که آنها تمایل به همکاری با شما را داشته باشند. شما باید برای موفقیت در بازاریابی چریکی، کاری کنید که مردم نوع و سبک محصول مصرفی خود را تغییر دهند و یا نوعی از محصولات و خدمات جدید را بپذیرند که قبلا وجود نداشته است. البته که چنین تغییری در یک لحظه یا یک ماه و یک سال میسر نمی شود و درست به همین خاطر است که بازاریابی را یک فرآیند می نامند نه یک رویدادی که در لحظه اتفاق می افتد.

گاهی اتفاق می افتد که فرایند بازاریابی شما از چندین رویداد تشکیل می شود و یک بازاریاب چریکی به روشنی می داند که بازاریابی او از مراحل آغاز و میانه تشکیل شده است ولی نمی تواند پایانی برای آن متصور شود. در واقع در دنیای تجارت امروز، روش بازاریابی چریکی بسیار پرکاربرد بوده و سرشار از خلاقیت و نواوری می باشد.

بازاریابی چریکی بخش زیادی از برنامه ها و استراتژی ها را برای توسعه و حفظ یک کسب و کار به کار می گیرد. بازاریابی چریکی اهداف متعددی را پیگیری می کند. این تکنیک به شما راهکارهای جدید برای پرهیز از بروز تکرار و تقلید بی هدف ارائه می دهد که مانع از دلزدگی مخاطب و افزایش بی نتیجه هزینه ها می شود.

به بیان دیگر در این شیوه، فعالیت های تبلیغاتی برمبنای کاهش هزینه ها و در عین حال افزایش جاذبه، ماندگاری و تاثیرگذاری پیام های تبلیغاتی در ذهن خریداران و مصرف کنندگان شکل گرفته است.

مهمترین مزیت بازاریابی چریکی
بازاریابی چریکی در نظریه های مدیریت بازاریابی، به عنوان بازاریابی بدون هزینه نیز شناخته می شود. در واقع بازاریابی چریکی شیوه ای از برنامه های بازاریابی است که در آن تلاش بر استفاده از ترویج کننده هایی بر پایه نوآوری و خلاقیت و برخلاف شرایط روتین انجام شود که دارای حداکثر بازدهی ممکن باشد.

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی یک روش نامنظم و نامتعارف در انجام فعالیت های تبلیغاتی بر مبنای یک بودجه بسیار کم است. چنین تبلیغاتی گاه به شیوه ای اجرا می شود که مخاطب حتی از وجود آنها بی اطلاع است و شاید بتوان گفت این نوع بازاریابی یکی از انواع بازاریابی های غیر مستقیم یا بازاریابی مبتنی بر هیاهو است.

این شیوه نوعی بازاریابی نامنظم برای کسب حداکثر نتایج با استفاده از حداقل منابع است. ابتکار و نوآوری، شکستن قوانین وجستجوی راهکارهای ناب برای روشهای بازاریابی، جزء لاینفک بازاریابی چریکی است.

بازاریابی سنتی همواره پر هزینه بوده و این هزینه به اندازه ای بالا می باشد که از آن به عنوان معایب این شیوه یاد می شود. تا آنجا که اغلب مدیران شرکت های کوچک علی رغم علاقه به بهره گیری از آن، امکان تقبل هزینه های آن را ندارند. بازاریابی چریکی پاسخ مناسبی به این نیاز شرکت های کوچکی می باشد که بودجه کلانی برای برنامه های بازاریابی خود ندارند. به همین خاطر مدیران در بازاریابی چریکی هفتاد درصد بودجه های خود را صرف تبلیغات و سی درصد را نیز صرف سایر ابزارهای بازاریابی می نمایند.

5  تفاوت بازاریابی پارتیزانی با بازاریابی سنتی

1 – بازاریابی پارتیزانی مدعی است که اگر می خواهید سرمایه گذاری کنید؛ اشکالی ندارد. اما اگر بخواهید انرژی، تخیل، زمان و اطلاعات را سرمایه گذاری کنید احتیاجی به پول ندارید این در حالی است که بازاریابی سنتی مدعیست برای یک بازار مناسب باید سرمایه گذاری مالی کنید.

2 – به طور کلی بازاریابی سنتی در رمز و راز خلاصه شده به طوری که؛ اکثر صاحبان مشاغل که نمی دانند بازاریابی شامل فروش است یا داشتن وب سایت در فروش و معرفیشان تاثیر دارد را ، به شدت می ترساند و چون از اینکه اشتباه کنند می ترسند ، بازاریابی را کنار گذاشته اند. بازاریابی چریکی بر خلاف بازاریابی سنتی دارای رمز و راز نیست بلکه بازاریابی را آن گونه که در واقعیت هست ، ( به صورت فرایندی قابل کنترل) معرفی می کند.

3 – اصل و شاکله بازاریابی پارتیزانی، کسب و کارهای کوچک اند، یعنی شرکت هایی که آرزوهای بزرگ با بودجه های کم دارند. این در حالیست که بازاریابی های سنتی به کسب و کارهای بزرگ وابسته است .

4 – روند کار در بازاریابی سنتی از طریق فروش ، پاسخ به پیشنهادات ، وب سایت و یا موجودی انبار ارزیابی می شود ؛ که این عملیات اشتباه هستند . در بازاریابی چریکی هدف اصلی ، مقدار سود است ، که باید برای آن ارزش و توجه قائل شویم . در برخی از شرکت ها شاهد این مسئله بوده ایم که فروش بسیار بالایی داشته اند، اما در آخر ، پول از دست داده اند . بنابراین سود دهی تنها چیزی است که نشان می دهد عملکرد ما چگونه بوده، که البته برای رسیدن به این هدف باید از حداکثر توان خود و نیروهای کاری استفاده کرد .

5 – بازاریابی سنتی بر پایه قضاوت و تجربه است ؛ روش مبتنی بر حدسیات . اما در بازاریابی چریکی نمی توان اشتباه حدس زد ، از این رو بیش تر به قوانین رفتار انسانی یعنی روانشناسی متکی است . 90 درصد تمام تصمیمات خرید ، در ناخود آگاه مغز به وجود می آید .

۱. پول‌تان را ابزار تبلیغات‌تان کنید

اگر سایت کسب درآمد آنلاین دارید، به‌جای اینکه پول‌تان را صرف تبلیغات کنید، آن را به‌عنوان تبلیغ به مخاطب‌تان بدهید! تنها کاری که باید بکنید این است که یک مهر سفارش بدهید و روی آن بنویسید: «این یکی مال تو، اما اگه می‌خوای صدتا دیگه از این اسکناس درآمد داشته باشی، به سایت ما بیا!» بعد مهرتان را روی اسکناس‌ها بزنید و به بازار هدف‌تان تقدیم کنید.

۲. برگه‌های چسب‌دار

این برگه‌ها همه‌جا قابل مشاهده هستند. البته در ایران استفاده از این نوع بازاریابی پارتیزانی تا حدی آزاردهنده شده است، اما اگر از طراحی خلاقانه‌ای استفاده کنید می‌تواند توجه را جلب کند.

۳. نامه بفرستید

یک پاکت نامه‌ی عجیب‌وغریب انتخاب کنید و گیفت یا توضیحات تبلیغاتی خود را به هزاران مخاطب بالقوه ارسال کنید. با توجه به اینکه این روزها مردم نامه‌های کمتری دریافت می‌کنند، اگر خلاقیت شما زیاد باشد احتمال جلب توجه را بالا می‌برد. حتما داخل نامه هدیه‌ای قرار بدهید تا ارزشمند شود.

۴. در نمایشگاه‌ها خدمات‌رسانی کنید

در آینده‌ی نزدیک نمایشگاهی مرتبط با کسب‌و‌کار شما در راه است؟ اگر می‌خواهید بازاریابی پارتیزانی موفقی داشته باشید، به ایده‌ای فکر کنید که کار بازدیدکنندگان را راحت کند. برای مثال یک پاکت رایگان به آنها بدهید تا بتوانند تمام هدایا و تبلیغاتی را که دریافت می‌کنند در آن بگذارند. روی پاکت اطلاعات شرکت خود را بنویسید و ترجیحا وعده‌ی یک چیز رایگان بدهید. هر بازدیدکننده به تبلیغ سیاری برای شما تبدیل خواهد شد.

۵. پول دیگران را حساب کنید

زمانی که در صف بلیت سینما هستید، پول نفرات بعدی را حساب کنید و به صندوقدار بگویید به‌جای گرفتن هزینه، کارت ویزیت شما را به آنها بدهد. این روش نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی بسیار ارزان‌قیمت است و حتی اگر نفرات بعدی‌تان به مشتری شما تبدیل نشوند، لااقل می‌تواند تبلیغات دهان‌به‌دهان زیادی برای‌تان به ارمغان بیاورد.

۶. خودشیفتگی در تبلیغات پارتیزانی ایرادی ندارد

می‌توانید جلوی مغازه‌تان از خودتان تعریف کنید. مثلا روی دیوار بنویسید: «غذای اینجا عالیه» یا «کار این مغازه خیلی درسته». خجالت نکشید! مطمئن باشید خیلی‌ها متوجه نمی‌شوند که این نوشته‌ها کار خودتان است! این روش در دنیای مجازی خیلی باب است. کامنت‌ها نقش دیوار مجازی را بازی می‌کنند که می‌توانید در آنها خودتان را با نام‌های ناشناس تحویل بگیرید.

۷. مهمان سایر وبلاگ‌نویسان شوید

اگر نویسنده یا وبلاگ‌نویس هستید، مهمان وبلاگ‌های معروف شوید و یکی از نوشته‌های ناب‌تان را در دید عموم بگذارید. به‌طور مستقیم با آنها ارتباط برقرار کنید. خیلی از افراد نیمه‌معروف در دنیای مجازی از طریق نوشته‌های سایر نویسندگان معروف شده‌اند و از پیگری شما استقبال خواهند کرد. حتی می‌توانید در بخش کامنت‌ها عرض‌اندام کنید و برای خودتان مخاطب جذب کنید.

۸. کارت ویزیت و ایده‌ی کتابخانه‌ای

این روش بازاریابی پارتیزانی بسیار خلاقانه و جذاب است. منظور ما از کارت ویزیت ایده‌ی تکراری پخش آن بین مردم نیست. به کتاب‌فروشی‌ها و کتابخانه‌ها بروید و بخشی را که مرتبط با کسب‌و‌کارتان است، پیدا کنید. تمام کتاب‌ها را باز کنید و یک کارت ویزیت داخل آنها بگذارید. این کار شما را دقیقا به بازار هدف‌تان می‌رساند و هزینه‌اش هم فقط چاپ کارت ویزیت است.

۹. برچسب‌های ماشینی

پشت شیشه‌ی ماشین خود برچسب برندتان را بزنید. می‌توانید این کار را در تمام قسمت‌های ماشین خود یا مشتریان‌تان انجام بدهید. کارواشی در تهران با علامت ستاره‌ی زرد و مشکی این ایده را انجام داده و پشت شیشه‌ی عقب ماشین مشتریانش برچسب برند خود را زده است. فکر می‌کنم خیلی از شما این علامت را دیده‌اید و اثر آن را به‌طور ملموس احساس کرده‌اید.

۱۰. تتوی موقت کنید

یک ایده‌ی عجیب برای بازاریابی پارتیزانی این است: روی قسمت‌های قابل مشاهده‌ی بدن‌تان مانند دست، پیشانی، گردن و… لوگو یا اسم برند خود را تتو کنید. این تتوها اصولا به‌مدت ۷ تا ۱۰ روز باقی می‌مانند و برای حضور در نمایشگاه‌ها فوق‌العاده هستند. در عصر دیجیتال امروزی، ممکن است عکس‌های زیادی از شما گرفته شود و دست‌به‌دست بچرخد.

 

 

Web Master

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا