رفتن به محتوای اصلی
معرفی چند نمونه از روش های بازاریابی

انواع بازاریابی

انواع بازاریابی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

یکی از مهم‌ترین انواع بازاریابی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی باشد که به شرکت‌ها امکان می‌دهد از رسانه‌های فراوان موجود در دنیای مجازی برای تبلیغ محصول یا سرویس خود استفاده کنند.

در واقع این نوع بازاریابی پنجره‌ای به روی محصول یا سرویس شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف باز می‌کند معمولا رایج‌ترین و موفق‌ترین نمونه‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را می‌توانید در سایت‌هایی مثل فیس‌بوک، توییتر، لینکدین ، یوتیوب و یا حتی وبلاگ شرکت‌ها ببینید.

بازاریابی ارجاعی

یکی از روش‌های کمتر استفاده شده بازاریابی، بازاریابی ارجاعی است. درواقع این روش متکی بر مشتریان یک شرکت است و انتظار می‌رود آنها، کسب و کار شما را به دوستان خود معرفی کنند و به این ترتیب بر تعداد مشتریان شما افزوده شود.

همچنین به این روش، بازاریابی دهان به دهان هم گفته می‌شود در مجموع این بازاریابی بیش از هرچیزی «خود به خود» بوده و نباید به آن چندان اتکا کرد چرا که نتایج نهایی این نوع نیز تقریبا غیر قابل پیش‌بینی است البته در نهایت استفاده از این روش مخصوصا در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مشتریان جدید را به سمت کسب و کار شما بیاورد.

بازاریابی چریکی

با یک بودجه اندک، بدون زمانبندی مشخص و با تلاش مضاعف ، بازاریابی چریکی قصد دارد حداکثر استفاده از بازار را داشته باشد گاهی اوقات ممکن است مشتریان حتی از وجود این نوع بازاریابی اطلاعی نداشته باشند به طور کلی می‌توانیم این نوع بازاریابی را، نوعی بازاریابی نامنظم برای کسب حداکثر نتایج با به کارگیری حداقل منابع بنامیم که در نهایت منجر به ثبت تصویری از برند شما در ذهن مصرف‌کننده می‌شود.

بازاریابی تبلیغاتی

بازاریابی تبلیغاتی یک روش مشترک در استراتژی بازاریابی اکثر شرکت‌ها است که در نهایت مصرف‌کننده را تشویق به گرفتن تصمیم در رابطه با خرید و یا استفاده از محصول مورد نظر می‌کند. روش‌های مختلفی برای کسب و کار‌های مختلف است تا بتوانند یک محصول یا سرویس را تبلیغ کنند.

روش‌هایی مثل برگزاری یک مسابقه کوچک برای برنده شدن جایزه، پیشنهاد کوپن تخفیف برای خرید محصول و یا آماده کردن نمونه‌هایی از محصول تا مردم بتوانند قبل از خرید از آن استفاده کنند و به خرید آن ترغیب شوند، می‌تواند در بازاریابی تبلیغاتی موفقیت آمیز باشد.

بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته به طور کلی به چهار گروه از مردم نیاز دارد که با مشارکت یکدیگر، برای یک محصول بازاریابی می‌کنند گروه اول، گروه «بازرگان» نام دارد که شامل شرکتی می‌شود که محصول را ساخته وقصد فروش آن را دارد.

گروه دوم، «شبکه» نامیده می‌شود که لینک‌های وابسته برای فروش محصول را آماده می‌کند و در اختیار گروه سوم یعنی «منتشر کننده» قرار می‌دهد که عموما صاحب یک وبسایت است.

در نهایت با قرار دادن این لینک وابسته در وبسایت، به گروه چهارم یعنی «مشتری» می‌رسیم که روی لینک کلیک و فرآیند خرید را کامل می‌کند. این لینک‌های وابسته تقریبا در تمامی وبسایت‌ها یافت می‌شوند و هدف از وجود آن‌ها، بردن ترافیک به خارج از سایت مذکور است.

بازاریابی ویروسی

این روش بازاریابی روی پیام تبلیغ کننده تمرکز دارد که در شبکه‌های اجتماعی به سرعت پخش می‌شود و میزان آگاهی از برند را افزایش می‌دهد اسم این نوع بازاریابی از روش پخش ویروس الگوبرداری شده که درواقع ویروس هم از یک کانال به سرعت پخش شده و به بخش‌های دیگر می‌رسد.

به طور معمول بازاریابی ویروسی به اندازه دیگر کمپین‌های بازاریابی دوام نخواهد داشت اما اگر شرکت تبلیغ کننده بتواند با ایده‌های خوب برای بازاریابی ویروسی وارد شود، می‌تواند به سرعت مخاطبین زیادی به دست آورد و در مجموع در مدت زمان کم به موفقیتی بزرگ دست پیدا کند.

بازاریابی B2B

هر نوع کسب و کاری از یک شخص، سازمان یا دولت و دیگر موسسات گرفته که هدف تبلیغات آن دیگر شرکت‌ها و کسب و کار‌ها هستند، در دسته بندی بازاریابی B2B یا به اصطلاح Business to Business قرار می‌گیرند.

از آنجایی که در بازاریابی B2B یک شرکت قصد فروش تعداد زیادی از محصولات خود به یک شرکت دیگر را دارد نیازمند به وجود آمدن روابط شخصی بیشتری بین دو شرکت است اگر شرکت شما هم قصد فروش محصولات به شرکت دیگری را دارد، وظیفه بازاریابی شما مستقیم‌تر خواهدبود.

بازاریابی B2C

بازاریابی Business to Consumer نام کامل این نوع بازاریابی است. در این روش سعی می‌شود سراغ آن دسته از مردم برویم که تقریبا اطمینان داریم خریدار محصول یا سرویس ما خواهند بود. نسبت به روش B2B که فقط روی شرکت‌های مشخص تمرکز داشت این بازاریابی نیازمند تلاش بیشتری است.

درواقع در بازاریابی B2C از روش‌ها و تکنیک‌های مختلف بازاریابی مثل مراجعه منزل به منزل، بازاریابی تبلیغاتی، بازاریابی از طریق روزنامه‌ها و تبلیغات تلویزیونی و رادیویی استفاده می‌شود. در دنیای امروز، بازاریابی B2C در اینترنت، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

بازاریابی موبایلی

در کنار بازاریابی اینترنتی بازاریابی موبایلی نیز یکی از جدیدترین انواع بازاریابی به حساب می‌آید. شرکت‌های مختلف تا کنون از روش‌های گوناگون سعی کرده‌اند به وسیله موبایل مشتریان، با آنها ارتباط برقرار کنند.

این روش مخصوصا از سال ۲۰۰۷ به بعد و با معرفی آیفون و گوشی‌های هوشمند جدید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. از روش‌های بازاریابی به وسیله موبایل می‌توان به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، تبلیغات درون بازی‌ها، بنر‌های تبلیغاتی در وبسایت‌ها و همینطور تبلیغات مبتنی بر موقعیت مکانی اشاره کرد.

بازاریابی معکوس

این مدل بازاریابی، شباهت‌هایی با بازاریابی درونگرا دارد. هدف استفاده از بازاریابی معکوس، تبلیغ محصولی است که باعث می‌شود مصرف کننده خودش به دنبال آن برود. بازاریابی معکوس می‌تواند از روش‌های مختلفی صورت بگیرد برای مثال تلویزیون، رسانه‌های چاپی و یا اینترنت می‌توانند فضای مناسبی برای این نوع بازاریابی باشند.

اگر یک شرکت محصولی دارد که می‌تواند یک مشکل موجود در بازار را رفع کند، بهتر است این شرکت از طریق بازاریابی معکوس برای فروش بیشتر محصول خود استفاده کند. در این شرایط مشتریان خودشان به دنبال محصول خواهند آمد و سودآوری حاصل می‌شود.

بازاریابی تلفنی

یک فرم دیگر از بازاریابی مستقیم، تله‌مارکتینگ یا همان بازاریابی تلفنی است که به وسیله ارتباط با مشتریان از طریق تلفن، انجام می‌پذیرد بیشتر ما وقتی به تله‌مارکتینگ فکر می‌کنیم، به یاد تماس‌های ناخواسته میفتیم که اتفاقا اکثر مردم از آن بیزار هستند و حتی قوانینی علیه آن نیز وجود دارد اما به طور کل تله‌مارکتینگ اگر با فرد مناسب و در زمان مناسب انجام پذیرد می‌تواند موفقیت آمیز و مفید باشد.

بازاریابی پستی مستقیم

بسیاری از مردم تعداد زیادی تبلیغ در صندوق پستی خانه خود دریافت می‌کنند که همگی این تبلیغات، در دسته بندی بازاریابی پستی مستقیم قرار می‌گیرند شرکت‌ها با ارسال این تبلیغات کاغذی و یا اطلاعات دیگر به لیستی مشخص از آدرس‌ها که معمولا در یک منطقه جغرافیایی خاص قرار دارند بازاریابی پستی را انجام می‌دهند. از این نوع بازاریابی به نام Junk Mail هم یاد می‌شود چرا که بسیاری از مشتریان رغبتی به باز کردن تبلیغات ناخواسته موجود در صندوق پستی خود ندارند.

بازاریابی مبتنی بر داده

این روش نیز بسیار شبیه به انواع دیگر بازاریابی مستقیم بوده اما تمرکز اصلی آن روی آنالیز داده‌های موجود است . درواقع شرکت‌ها سعی می‌کنند با استفاده از این روش ، تلاش برای بازاریابی خود را روی گروه خاصی از مردم محدود کنند که توسط آنالیز داده‌های موجود مثل اسم آدرس و یا تاریخچه خرید، دست‌چین شده‌اند. در نهایت این کار سبب می‌شود مدل بازاریابی دقیق‌تری برای دسترسی به هدف اصلی به دست بیاید.

Web Master

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا