رفتن به محتوای اصلی
آشنایی با تقسیم بندی بازار

پارامترهای تقسیم بندی بازار کدامند ؟

بخش بندی بازار چیست؟

تقسیم بندی بازار روندی است که طی آن مشتریان بالقوه با توجه به ویژگی های خاص خود در گروه های متفاوتی طبقه بندی می شوند اعضای هر گروه خصوصیات مشابهی را به اشتراک می گذارند این افراد معمولا دارای یک و یا چند فاکتور مشترک هستند.

فاکتورهای متعددی وجود دارد که توصیه به بهره برداری هرچه بیشتر از متد تقسیم بندی بازار را توجیه می کنند یکی از اصلی ترین فاکتورها، قابلیت ایجاد گروه های سفارشی بر اساس نیازهای منحصر به فرد هر مشتری و تامین آنها به بهترین نحو خواهد بود.

امروزه تقسیم بندی بازار اساسا به منظور رفع یکی از مشکلات عمده کسب و کارهای مختلف به میان آمده است و آن نیز چیزی نیست جز تغییر تغییر بیشتر از طریق گروه های شخصی سازی شده در بخش بازاریابی میسر خواهد بود.

ایجاد چنین گروه هایی وابسته به اجرای استراتژی های تقسیم بندی بازار است زیرا طبق روش مذکور، می توان در هر بخش به بهترین راهبردهای ارتباطی در راستای رفع نیازهای مربوطه دست یافت.

تقسیم بندی بر اساس زیرگروه هایی انجام می شود که دارای پایه های مشترک باشند. این پایه های مشترک عموما شامل سن، جنس، فاکتورهای روانشناختی مانند نگرش، علایق و ارزشها خواهند بود.

انواع طبقه بندی مشتریان

جنس : جنس یکی از ساده ترین و در عین حال مهم ترین پایه هایی است که باید در تقسیم بندی بازار به آن توجه کرد. علایق، نیازها و تقاضاهای بانوان با آقایان تفاوت های محسوسی دارند.

بدین ترتیب ضروری است که تیم های بازاریابی کسب و کارهای مختلف، از استراتژی های متفاوتی برای برقراری ارتباط با هرکدام از دو دسته مذکور استفاده کنند این نوع از تقسیم بندی بازار بیشتر در صنعت آرایشی، پوشاک و جواهرات دیده می شود.

 

سن : تقسیم بندی بازار بر اساس سن یکی از بهترین استراتژی های ممکن برای شخصی سازی روند بازاریابی خواهد بود. بسیاری از محصولاتی که امروزه در بازارهای گوناگون تولید شده و به فروش می رسند.

برای استفاده توسط تمامی رده های سنی طراحی نشده اند. با این وجود در صورتی که تقسیم بندی بازار طبق رده های سنی متفاوت انجام شود، روند برقراری ارتباط با مشتریان و همچنین افزایش سطح فروش موفقیت بالاتری به همراه خواهد داشت.

 

درآمد : درآمد را می توان تحت عنوان قدرت خرید مخاطبان هدف تعریف کرد. همچنین فاکتوری است که بر اساس آن قادر به طبقه بندی محصولات یک کسب و کار به دسته های  ضروری ،  خرید طبق سلیقه و علاقه فرد و همچنین لوکس خواهیم بود از این رو تیم های بازاریابی اغلب تقسیم بندی ها را بر اساس سه سطح درآمد انجام می دهند.

این سه سطح به صورت گروه پر درآمد ،  گروه با درآمد متوسط و گروه کم درآمد تعریف می شود. البته این طبقه بندی بر اساس نوع محصول، کاربرد آن و حتی محل فعالیت کسب و کار نیز می تواند دستخوش تغییر شود.

 

محل : فاکتورهای جغرافیایی از جمله محل زندگی مخاطبان، تاثیر مهمی بر روند تصمیم گیری خرید در طیف وسیعی از آنها خواهد داشت به عنوان مثال تقاضا و میل فردی که در صحرا زندگی می کند برای خرید بستنی بسیار بیشتر از کسی است که در کوهستان به سر می برد!

شغل : اشتغال درست مانند درآمد، قدرت خرید مخاطبان یک کسب و کار را تحت تاثیر خود قرار می دهد. از طرفی محصولات متنوعی وجود دارد که برای مشاغل خاص طراحی شده اند و مشتریان ویژه خود را دارند.

تقسیم بندی بازار ، شناخت نیازهای متفاوت مشتریان

بازاریابی کالاها و خدمات صنعتی متفاوت است زیرا در این موارد مشتری معمولا شرکت دیگر یا اداره ی دولتی است . تعداد مشتریان احتمالا بیشتر نزدیک به ۱۰ هزار است تا ۱۰ ملیون و ممکن است در حالت عرضه ی کالا و خدمات به نیروگاه ها ، معادن زغال سنگ و غیره تنها محدود به چند صد مشتری باشد. شیوه های اصلی بخش های بازار در اینجا عبارت است از :

  • بر حسب منطقه ی جغرافیایی
  • برحسب صنعت یا بخش فرعی صنعت
  • بر حسب محصول
  • برحسب درخواست
  • بر حسب تعداد مصرف کنندگان نهایی
  • بر حسب کانال توزیع – توزیع کننده ، تولید کننده ی تجهیزات ، مصرف کننده ی نهایی

تقسیم بندی بازار همچنین می تواند بر اساس عوامل زیر باشد :

  • اندازه ی سفارش
  • تناوب سفارش
  • نوع تصمیم گیرنده

۴ نوع رایج تقسیم‌ بندی بازار

۱. طبقه بندی بازار بر اساس ویژگی‌های جمعیت شناسی

رایج‌ترین نوع تقسیم بندی بازار است که براساس متغییرهایی مانند سن، جنسیت، تعداد اعضای خانواده، درآمد خانواده، شغل، مذهب، نژاد و ملیت تقسیم بندی می‌شود.

۲. طبقه بندی بازار بر اساس براساس رفتار یا تقسیم‌بندی ویژگی‌های رفتاری

این نوع تقسیم بندی براساس رفتار و تصمیم‌گیری مشتریان انجام می‌شود.

۳. یخش بندی بازار بر اساس ویژگی‌های روانشناسی یا تقسیم‌بندی روانشناختی

این نوع تقسیم بندی براساس شیوه زندگی افراد، فعالیت‌ها، منافع و نظرات آن‌ها برای تعریف بخش بازاریابی استفاده می‌شود. تقسیم‌بندی روانشناختی کاملاً مشابه تقسیم‌بندی رفتاری است. اما در این نوع از تقسیم‌بندی بازار جنبه‌های روانشناختی رفتار خرید مصرف کننده مورد توجه قرار می‌گیرد.

۴. بخش بندی بازار بر اساس مناطق جغرافیا یا تقسیم‌بندی جغرافیایی

در این نوع تقسیم بندی، مردم یا گروه مشتریان را براساس مناطق جغرافیایی تقسیم می‌کنند. مشتریان بالقوه نیازهای مختلفی را براساس جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنند، نیاز دارند.

مثال‌هایی از انواع مختلف تقسیم بندی بازار

تقسیم بندی بازار یک عمل بسیار مقبول در میان تمام صنایع می‌باشد. اما به‌ طور کل در هر صنعت و هر کسب و کاری می‌تواند تقسیم بندی بازار منحصر به‌فرد خود را هم داشته باشد.

برای مثال شرکت‌هایی که غذای سالم و مغذی تولید می‌کنند، ممکن است محصول خود را بیشتر به‌ افراد سالخورده برسانند. این در حالی است که تقسیم بندهای بازار فست فودهای زنجیره‌ای عموماً براساس جمعیت جوان و نوجوان می‌باشد.

برندهای ورزشی اغلب بازار را با توجه به‌ ورزش‌هایی که طرفدار بیشتری دارد تقسیم بندی کرده و محصولات خود را عرضه می‌کنند؛ به‌ این ترتیب آن‌ها محصولات خاص ورزشی را به‌ مخاطبان مناسب همان ورزش ارائه می‌کنند.

تقسیم بندی بازار یک روش بسیار مناسب برای بازاریابان است و از آن طریق می‌توانند به‌ کاهش هزینه‌های بازاریابی و افزایش درآمد کسب‌وکار کمک کنند. تقسیم بندی بازار به‌ بازاریابان کمک می‌کند تا آن‌ها برنامه‌ریزی خود را مشخص کرده و از این طریق بتوانند نتایج بهتری به‌ دست بیاورند. در نهایت تقسیم کردن بازار به‌ آن‌ها کمک می‌کند که با ایجاد بخش‌های کوچک‌تر پایه‌ی فروش اقتصادی بهتری را تولید کنند.

Web Master

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا